Muinoin, viime vuosituhannella istuin bussissa matkalla naapurikaupunkiin. Se reissu jäi mieleen niinkuin paraskin teatterielämys. Edessäni istui iäkäs rouva, ja hänen vierellään nuori tyttö, ehkäpä tämän lapsenlapsi. Ja rouva puhui herkeämättä koko puolituntisen matkan ajan, taukoa pitämättä. Tyttöparka toisteli välillä tuskastuneesti ”joo” tai ”niin”.
Mutta mitäpä iäkäs mestaripuhuja sitten monologissaan sanoi? Hän selosti kovalla äänellä ikkunasta avautuvaa liikkuvaa näkymää, langalla istuvia tai lentoon lehahtavia lintuja, pellon takana vilahtavia taloja, vastaan tulevia busseja ja kuorma-autoja, ja jos mitään kerrottavaa ei hetkeen löytynyt, hän muisteli jotain arkipäiväistä sattumaa. Jokainen muistelus jäi kesken, sillä tuota pikaa ikkunasta taas vilahti jotain selostettavaa.
Vanhan rouvan selostukseen ei liittynyt arveluita tai pohdintoja, linnut olivat ”joku lintu”, vastaantulijat olivat ”joku auto”, ja arjen muistumat olivat yleensä pahoittaneet mieltä noin yleisesti, yksityiskohtia sen tarkemmin kuvaamatta.
Tapaus tuli taas mieleen, kun selasin television tarjontaa. Kaikki mitä sillä on tarjottavanaan, se yritetään tarjoilla niin että koukku tarttuu katsojaan parin sekunnin vilkaisun ansiosta. Kaikki mitä ruudussa häälyy on mahtavaa, mahtavan hauskaa, mahtavan järkyttävää, mahtavan hämmästyttävää, mahtavan tunteellista, mahtavan ainutlaatuista, sanalla sanoen mahtavan mahtavaa.
Ja jälkeen päin joku toteea tästä kaikesta että ”mahtavan yhdentekevää”.
Kyynelet valuvat, kun porukka näkee mökillään heille rakennetun ennätyskokoisen terassin tai pation. Kyynelet valuvat kun haastateltava kertoo miten pahasti hänelle kerran sanottiin. Kun meille kerrotaan että nyt tulee hauskaa, me huomaamme sen jopa itse, koska esiintyjät hekottelevat hervottomasti ja möläyttelevät yhtenään jotain toistensa päälle. Kun juontajat valmistelevat meitä urheiluotteluun, meille näytetään tunnelman kohottamiseksi Virénin juoksuja tai Mörkö-Anttilan sisäänvetoja. Ja sitten käy niinkuin käy.
Formulat ajavat jonossa kierros toisensa jälkeen, mutta selostaja huutaa kuin hengenhädässä, sillä jokuhan voi aina kohta singota päin reunamuuria. Maratoonarit jolkottavat loputtomia kilometrejä, mutta selostaja ei saa pitää taukoja, sillä joku siellä peräjoukoissa saattaa juuri saavuttaa johtajaa sekunnilla.
Hysteriaa teeskentelevä juontaja voi turvallisesti käyttää ilmaisua ”Kaikkien Aikojen”, sillä eiväthän ihmiset muista mitään, ja jos muistavatkin jotain, eivät kykene suhteuttamaan niitä häälyileviä muistojaan mihinkään.
Valtava ristiriita on liikkuvan kuvan ja selostuksen välillä. Kuva ei välttämättä juurikaan muutu, eikä kerro paljonkaan, mutta äänellä yritetään peittää sitä tapahtumattomuutta. Ihmiset eivät yleensä osaa lukea kuvaa, vaan se pitää heille selittää. Tapahtuvaa on myös syytä selostaa, että pölhönä tuijottava katsoja ymmärtää, miten tämä on hauskaa tai tunteellista tai järkyttävää. Ja mahtavaa. Taustalla tekoäly laskee hiljaa minuutteja ja rahaa. Se vasta onkin mahtavaa, jos sen tajuaa.
Niin. Show-isäntä huutaa joka viikko että ”tästä tulee mahtava ilta!”, vaikka osallistujat, ne samat näyttelijät jotka esiintyvät kaikissa mahtavan hauskoissa ohjelmissa, yrittävät epätoivoisesti sanailla jotain triviaalia hölinää melkein pari tai jopa kolmekymmentä minuuttia. Se ”Mahtava Ilta” voi toki tuntua kokonaiselta illalta, kun harmistunut katsoja yrittää lievittää harmiaansa jollakin ihan muulla. Vaikkapa kirjoittamalla tympääntuneenä blogia.
Näin meitä vedellään. Ja suurin osa meistä pitää sitä mahtavana.

”Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä, eikä ole niin väliä, mille huudetaan, sillä huutaessaan muiden mukana ihminen tuntee itsensä tärkeäksi ja asian, jonka puolesta huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi.”
VastaaPoista– Horemheb Sinuhe egyptiläiselle –
Horemheb osui oikeampaan toisella oivalluksellaan:
"Ystäväni Sinuhe, samaa sontaa on kaikki."
Niinpä.
PoistaHypetys, tuo luotaan työntävä voima!!
VastaaPoistaMaikkarilla, aamusta iltaan, tauosta taukoon pauhaa samainen miesääni korostaen joka ikistä sanaa. Yleensä taitaa olla kyseessä juuri maikkarin ohjelmien hypetys tai maikkarin itseriittoinen oma mainos.
Elämäni biisi -skandaali ylenannossa yritetään selitellä parhain päin (feikkiselitykset on yleä parhaimmillaan). Jos jotakin on tiedetty tietämällä etukäteen,on kyseessä tiedon vuotaminen. Kristallipalloa ei ole. Tämä tapaus kuvaa ylen epäluotettavaa mediaa.
HUOMAA!!
Pysy ajan tasalla ääärrivasemmiston rekistereissä - Lataa sinäkin al-YLEera -urkintasovellus
Tämä miesääni myös venyttää viimeistä tavua kohtalokkuutta tai mahtavuutta tavoitellen. Oletan että se tapa on matkittu amerikkalaisilta kuuluttajilta. Siellä kun kaikki on mahtavinta maailmassa. Perhanan ärsyttävää.
PoistaSuorastaan omaa luokkaansa mahtavien huutajien joukossa ovat urheilun ja erityisesti joukkuelajien otteluiden selostajat. Isot miehet antavat tulla aivan suoraa huutoa, kun pelaaja onnistuu tekemään maalin. Heidän kohelluksensa vertaisia ovat erityisesti jalkapallossa vain maalin tehneen pelaajan naurettavan teatraaliset elkeet. No, jokainen tehty maali kilahtaa tietysti jossain vaiheessa pelaajankin tilille. Siihen nähden kuinka suurista tienesteistä on maajoukkue- tai liigatasolla kyse, niin kai sitä on vähän varaakin pellettää.
VastaaPoistaTällä huutamisella selostajat ohjaavat katselijaa luulemaan, että hän näkee jotain ainutlaatuisen mahtavaa. Muutenhan se mahtavuus ei mitenkään näkyisi kuvassa. Jos selostaja olisi tosissaan, psykiatria tarvittaisiin tässä pikaisesti. Mutta katsoppas vaikka kuvaa seiväshyppääjästä. Selostaja paljastaa: "Nyt hän ottaa vauhtia", sitten "Nyt hän hyppää", ja lopuksi "Nyt rima putosi". Ilman selostajan paljastuksia en arvaisikaan että nyt oltiin mukana historiallisessa tapauksessa.
Poista