Sosiaalisen median näkyvin ilmiö, omakuva,
selfie eli "
meitsie" on herättänyt kauhistuneita ja varottavia kannanottoja monilla verkkosivuilla. Yhtä paljon on huvittuneita ja irvailevia sivustoja. Kesäkuussa julkaisi Länsi-Savon uutispäällikkö
Anssi Mehtälä hauskan listan "meitsieistä" ja niiden alalajeista. Hänen mukaansa meitsiet ovat lähinnä itsekorostusta, ja niinhän asia eräissä tapauksissa vähän onkin.
Mehtälän mukaan alalaji "juotsie" antaa toivottavia signaaleja kohderyhmälle alkoholin juomisesta. "Nuoret satsaavat määrää alleviivaaviin tölkkiasetelmiin. Varttuneemmat zoomaavat olut- tai viskietikettiin unohtamatta mainita kuinka laadukasta, vanhaa ja kallista se on." "Syötsie": "Keittiösessioiden tuloksia esitellään huolella valittujen ainesten keskinäisiä suhteita ja makuelämyksiä korostetun värikkäin sanakääntein". "Persie on suomennos sanasta belfie. Se taas on omakuva, jonka fokuksessa on oma takalisto (backside). Suomen oloissa vaatii useimmiten kehittynyttä laajakulmaoptiikkaa onnistuakseen". Muita Mehtälän variantteja ovat esimerkiksi jatsie, muistatsie, lassie, mutsie, huitsie ja teitsie.
Tavallisimmat
meitsiet eivät juuri eroa passikuvista. Lapset jo osaavat ottaa kuvailmeen, kun kamera kääntyy heitä kohti. Hiukan vanhemmilla esiintyy jo tarvetta hassunkurisempaan tai söpöstelevämpään ilmeeseen. Se tehdään esimerkiksi avaamalla suu, tai mutristelemalla huulet jonkinlaiseen pusuasentoon. Jälkimmäistä kutsutaan usein
duckfaceksi eli ankannaamaksi:
Peräti Parman yliopistossa on tutkittu omakuvia, ja todettu vasemman posken näyttämistä hyvin tavanomaiseksi. Siitä on kuienkin variantteja, joissa kasvot on käännetty yhteen, silmät toiseen suuntaan. Alla on lisää variantteja, joista viimeinen ilmeisesti antaa vihjeitä "kovan kundin" luonteesta; kaveri ei välitä edes katsoa kuvaajaa, mutta on ilmeisen valmis reagoimaan ärsyttäviin tilanteisiin.
Sitten on tietysti tahallaan vieraannutettuja omakuvia, kuten tämä oma meitsieni, tahallaan ylivalotettu. Viesti on selvät: ei tässä naamassa mitään kattomista ole... Alla on saman lainen, nyt vain alivalotettu.
Osa selfieistä on tahallaan synkisteleviä, "goottilaisia" tai mitä milloinkin. Ne varmaan liittyvät joidenkin äksyjen musiikkisuuntausten ikonografiaan, ja saattavat tietysti kertoa henkilönsä luonteesta tai henkisestä tilasta jotenkin, mutta oletan kyllä, että useimmiten tarkoitus on vain ilmoittaa kuuluvansa tiettyyn joukkoon, ei siis hätähuuto.
Sitten ovat nämä paljastavat kuvat, joita varmaan harvemmin esiintyy jossakin Facebookissa. Alla oleva sarjakuva kertoo ehkä jotain olennaista eräästä osasta selfieiden lähettäjiä, ja tässä tulemme niihin ilmiöihin joihin netin kauhistelijat ovat kiinnittäneet huomiota.
Niinsanottu tykkääminen on olennaista Facebookin käytössä. Tässä on selfieitä kritisoivia tai pilkkaavia sivustoja:
The Selfie Obsession. Psykologit selittävät kuinka varsinkin nuorille naisille kehittyy tarve saada muiden tunnustusta "tykkäämisten" kautta, ja kuinka hyväksynnän hakemisesta voi tulla itsetuntoa vakavasti syövä addiktio.
On aivan selvää, että "itsensä markkinoimisesta" voi joillekin tulla epäterve addiktio, kuten edellinen sivu kertoo, tai että itsestään epävarmat henkilöt yrittävät selfieiden avulla pönkittää itsetuntoaan. Tiedän itsekin muutamia nuoria naisia, jotka ottavat itsestään jopa kymmeniä selfieitä viikossa. Voi hyvinkin olla, että he etsivät itseään myös ulkonäöllisten signaalien tai ominaisuuksien kautta. Mutta yhtä varma olen siitä ettei useimpien kohdalla tarvitse puhua hoitoa vaativasta mielenterveyshaitasta.
Selfieitä otetaan ja lähetellään kavereille pääosin sen vuoksi että se on helppoa ja hauskaa. Moni saattaa sen lisäksi oppia kuvauksesta paljon hyödyllistä. Sikäli kuin olen lukenut, myös kaveriporukka palauttaa yltiöpäisen sooloilijan ropeasti ruotuun.
Päätän kirjoituksen ylvääseen heksametrisitaattiin, joka on peräisin pakinamestari Ollilta. Näin sanoo Miss Pythia muinaiskreikkalaiselle muotokuvamaalari Peristokleelle:
ITSESI KUN MAALAAT, HETI MAALATA SAAT SINÄ MUITA!