Taas kerran siteeraan tätä Tuomas Anhavan
haiku-runoa, joka koko 5-7-5-tavuisessa runsaudessaan kuuluu siis näin:
Tulen ja menen.
Yhä vaikeampi on
sanoa mitään.
Moni on kiinnittänyt huomiota siihen, että blogiini on tipahdellut yhä harvemmin tekstiä. Itsekin olen sen huomannut, ja monien lailla vähän huolestunutkin. Onko vanhuus lopultakin kuivattanut nestevirtauksen pääni sisällä? Käyvätkö elonmerkit yhä harvemmiksi?
Vajaat kaksi vuotta sitten siteerasin Anhavan haikua
viimeksi. Olin silloin kurkkuani myöten täynnä harmin sappea, ja ihmettelin onko enää mitään mieltä kommentoida maailman menoa. Päädyin silloin tällaiseen tulokseen:
"...jos minulla ei ole mitään erityistä, uutta, yleispätevää tai muuten merkittävää tiedotettavaa, en sitten tiedota. Jämpti on näin."
Mutta voinhan tässä silti vähän kuvailla tätä elämän menoa tänään. Ylen tottahan se on, että sosiaaliset kontaktini ovat harventuneet. Minulla ei juurikaan ole yhteyksiä Valkeakosken kaupunkiyhteisön kanssa. En ole kirjoittanut paikalliseen lehteen vuosikausiin. Ei huvita käydä pippaloissa eikä seurapiireissä. Mitä minulla siellä tekisikään, kun en enää nauti virkistävistä juomistakaan - enkä millään kestä niistä vaikuttuneita ihmisiä... Vetäydyn mieluummin syrjään, omaan rauhaani.
Ilmapiiri ihmisten keskuudessa on huono ja ahdistava. Politiikka ja muut aatteet ovat kylväneet ihmisiin todellista torajyvää. Ellet riehu, vastusta, nimittele tai julista, et kuulu ihmisten joukkoon.
Paheksunta on tämän ajan hyve. Varsinaisesta ja todellisesta moraalista ja etiikasta ei ole mihinkään, kun voi
moralisoida.
Moralisoiva poseeraus on tänään se käypä tapa olla olemassa. Ihmiset poseeraavat Facebookissa ja muussa sosiaalisessa mediassa surutta. Mikäpä näppärämpää olisikaan, kun pelkällä
tykkää-nappulan painaltamisella voi osoittaa henkisen ylemmyytensä ja jaloutensa - eikä sitten tarvitsekaan enää vaivautua sen kummemmin. Niin, paitsi ehkä klikata nimensä johonkin adressiin, tai kaivaa taskusta kolikon keräyslippaaseen.
Useimmat ihmiset tietävät tarkoin, miten tulee elää, mitä mieltä milloinkin olla, sillä siihen on olemassa loistavia kainalosauvoja, tukirakenteita, suojavarusteita - sekä tietysti samanmielisten tuki, valvonta, ja tarvittaessa paheksunta. Virran vietävänä on hyvä kellua, veipä vesi sitten perimmältään minne tahansa.
Paheksunnan aihetta löytyy etsimättäkin. Tiedetäänhän tarkoin, mikä on soveliasta millekin ikäkaudelle tai sukupuolelle. Tiedetään tarkoin mitä sanoja sopii käyttää, jotta voidaan välttää maagisia voimia sisältäviä pahoja ilmaisuja. Ajatus, jota sanojen on määrä ilmaista, on lopultakin sivuseikka, ja joskus liian työläs mietittäväksikin. Ilmiasu, ulkonäkö, käärepaperi on olennaista.
Pukeutumiskoodin kanssa olen ollut sotajalalla koko ikäni. Minulle vaatetus on pelkkä suoja vilustumista vastaan. Vaikka jäykin pukukoodi onkin jäänyt historiaan, ihmisten enemmistö tiedottaa vaatetuksellaan edelleen kuuluvansa johonkin ryhmään, suuntaukseen tai luokkaan. Ihmisten enemmistö kulkee edelleen univormussa, vaikka se ei perinteiseltä näyttäisikään. Itse olisin mieluummin vaikka alasti, mikäli sää sen sallisi. Mutta siinäpä sitten törmätäänkin uuteen tabuun.
Taidehistoria oli yliopistossa pääaineeni, ja suunnittelin jopa väitöskirjaa sen alalta. Kuten tiedetään, alaston ihmisruumis on alusta alkaen ollut sen keskeisiä kuvauskohteita. Vaikka se edelleen kuuluu alan opetuksen ytimeen, ulkopuolinen maailma on alkanut mieltää sen lähinnä pornografian piiriin. Monet klassista taidetta käsittelevät sivustotkin on jo rajoitettu vain aikuisten katsottaviksi. Kuitenkin alastoman ihmisruumiin avulla on antiikista asti kuvattu jaloja ja yleviä ajatuksia, tai sitten pyritty yksinkertaisesti esittämään puhdasta kauneutta.
Kun itse sitten ryhdyin tekemään kuvataidetta (hyi minua, kun soveliasta olisi ollut vain pysytellä nuottien parissa), kytkin monet kollaaseistani suoraan taidehistorian ikonografiaan. Mutta sitten kun keksin käyttää materiaalina vanhan The Sims -pelin nukkeja, ja tehdä sadunomaisia kuvia pitkäkorvaisista keijuista vahvoissa värikentissä, paheksunta alkoi toden teolla. Tokihan nämä kuvat ovat "hyvän maun rajoilla", mutta siellähän taiteilijan onkin parasta liikuskella. Tästä kuvasta jo kuulin murinoita:
Jorma Aholan loistava luontokuva taustalla pitkäkorvainen keiju kuuntelee puutarhatontun uhoamista. Mutta seuraavan kuvan jouduin poistamaan Facebookista ja korvaamaan sen vahvasti sensuroidulla. Kuitenkin juuri se sensuroimaton kaikessa puhtaudessaan ja yksinkertaisuudessaan on minusta kaunis. Keiju seisoo tässä taustanaan vahvasti käsitelty maisemakuvani Visavuoresta, ja olennaista siinä on oranssi-vihreä-sininen väritys, sommitelma ja tietty symbolismi. Saapa nähdä vaatiiko palveluntarjoaja täälläkin sensuuria...
Pannaanpa tähän vielä yksi aiheeseen liittyvä kuva "enkeleistä", joiden taustalla on sukulaiseni ja Fb-kaverini maisemakuvan isosti suurennettu ja käsitelty palanen. Symboliikkaa siinäkin.
Jonkinlaista uhmaahan se on näyttää tällaisia kuvia, ja selitellä omaa erakoitumista julkisesti. Mutta minulla on täällä vanhan Sääksmäen ja vanhan Kalvolan suurenmoisissa maisemissa vielä paljon mietittävää ja keksittävää. Yksinäisyydessä ja hiljaisuudessa on suurenmoista kuin oravalla pesässä. Meluisa maailma unholaan jääköön. Ja välillä ajan pieniä vanhoja teitä pitkin katsomaan ystäviäni erämaitten helmassa. Joten, hyvät lukijat, minä elän!