tag:blogger.com,1999:blog-8864685309638564035.post2404868566017120762..comments2024-03-27T15:31:05.065+02:00Comments on Kari Rydman: Signe Brandérin maisemakuvia sadan vuoden takaaKari Rydmanhttp://www.blogger.com/profile/10304406145431051464noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8864685309638564035.post-54301402846570236712011-02-01T10:04:20.285+02:002011-02-01T10:04:20.285+02:00Totta, kuvanteko oli hankalaa tuolloin, ja siinä o...Totta, kuvanteko oli hankalaa tuolloin, ja siinä oli aikaa myös miettiä mitä tekee. Asenteetkin olivat toiset, kaunista piti tehdä niinkuin maalaritkin tekivät. Ja halvin makasiinirakennuskin piti symmetrialla ja koristeilla saada silmää miellyttäväksi, kuten Helsingin tuhoutuneista rautatiemakasiineista saattoi nähdä. Tänään on vähän toisin, anything goes, eikä rakennuksiakaan pystytetä kuin 20-30 vuotta kestäviksi. Kertakäyttökulttuuria, 'slit och släng'.<br />Signe merkitsi Helsinkikuviinsa huolellisesti kuvauspaikan, kuvakulman ja muistaakseni vielä polttovälinkin. Kun sitten tehtiin näitä "ennen-nyt" -kirjoja, nykyinen kuvaaja ei välittänyt perspektiivistä ja kuvakulmasta tuon taivaallista, kunhan oli sinne päin...Kari Rydmanhttps://www.blogger.com/profile/10304406145431051464noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8864685309638564035.post-11804068657704854002011-02-01T09:48:55.390+02:002011-02-01T09:48:55.390+02:00Brandér samoin kuin Inha kyllä osasivat kadehditta...Brandér samoin kuin Inha kyllä osasivat kadehdittavan hyvin noiden klassisten sommittelujen tekemisen kuviinsa. Asiaa ehkä edesauttoi silloisen kuvauskaluston kankeus ja rajoittuneisuus. Kuvan ottaminen kaluston pystytyksineen oli sellainen puolen tunnin projekti, ehkä pidempikin. Eipä niitä sitten räiskitty mutu-tuntumalla vähän sinnepäin, kuten nykyään on tapana.Keskiäkäinen mieshttps://www.blogger.com/profile/11166876054024849547noreply@blogger.com