perjantai 5. joulukuuta 2025

Omituisia merkkejä, ja kuka tulkitsisi niitä?

Lapsenlapseni aloittelee opiskelua Yhdysvalloissa, ja tekee parhaillaan harjoitustyönään haastattelua minusta. Hän esitti monia oivaltavia kysymyksiä aiheen eri puolilta, ja vastasin niihin sekä asiallisesti että pikku tarinoiden avulla.

Kaksi aihetta tuli itseäni kiinnostamaan, ja suurin piirtein tällä tavalla vastasin.







Mitä usein ei ymmärretä musiikissa?

Sekä säveltäminen sinänsä että nuottikirjoitus on monelle perinpohjin käsittämätöntä. Joku istuu pöydän ääressä ja kirjoittaa (sulkakynällä?) omituisia merkkejä, kuin salakirjoitusta. Sitten tulee soittaja, ja tulkitsee sitä sekamelskaa. Aivan vakavat tutkijat esittävät tosissaan, että musiikkia ei ole ennenkuin joku sen esittää. Vasta sitten muka voidaan tietää onko se hyvää.  Miten siis kapellimestari tietää partituurista onko se esittämisen arvoinen, vai pitäisikö siihen tehdä joitakin muutoksia? "Anna tuo kohta kokonaan käyrätorville, se soi ehkä paremmin niin. Ja kaksinna englannintorvea piccololla, voisi olla hupaisaa!"

Olen nähnyt elokuvissa miten säveltäjää työssään esitetään. Maestro istuu flyygelin ääressä, tyhjä nuottiarkki edessään. Sitten hän kokeilee yhtä kosketinta... plim... eei... plom... mmm, ei... plam... tämä on hyvä! ...ja kirjoittaa yhden nuotin. Sitten hän jatkaa... plym... eei... plöm... eeei!... plum... hienoa... ja kirjoittaa sen muistiin.

Tutkijat ja elokuvaajat siis ehkä samalla tavalla uskovat, että kirjasta ei voi sanoa mitään, ennenkuin joku lukee sen heille ääneen. Ja kirjailija siis istuu pöydän ääressä, ja käy läpi aakkosia... aa... eeei... pee... eeei... see... tämä on hyvä! ja kirjoittaa sen muistiin. Sitten hän jatkaa... ärrä... eeei... kuu... no tämä!... ja kirjoittaa sen muistiin. Tietysti jos se kirja on kirjoitettu kiinalaisin merkein, se tuntuu kummalliselta ellei niitä merkkejä osata. Pari miljardia ihmistä osaa.

Kauan sitten lähdin perheen luo maalle. Istuin bussissa ja otin esille pienoispartituurin, se oli Stravinskyn "Persephone". Vierelle tuli toinen mies, ja otti myös kirjan, dekkarin. Sitten hän vilkaisi mitä minä luin, ja järkyttyi. Hän vetäytyi vähän kauemmaksi, ja vilkuili minua kuin olisin jotenkin vaarallinen tai hullu.

Kirja tai nuottikirja ovat samanlaisia esineitä. Niitä luetaan hiljaa, ja usein ymmärretäänkin. Jos osataan lukea.

Mitä pitää tietää, kun kuuntelee klassista musiikkia?

No, oikeastaan riittää, että jaksaa olla paikallaan ja hiljaa, jos on salissa. Ja että jos malttaa jonkun aikaa kuunnella, saattaa saada elämyksen.

Monista säveltäjistä kerrotaan tarinaa, että hän oli soittanut pianolla uuden kappaleensa. Joku kysyi: "Oikein hieno! Mutta mitä tarkoitit tällä kappaleella?". "Tätä", sanoi säveltäjä ja soitti kappaleen uudelleen. Monet totiset tutkijat ovat "paljastaneet" mitä Hellaakoski tarkoitti "oikeasti" Hauen laululla, että miksi nyt hauki, ja vielä kuusen latvukseen ja miksi puraisi punaista käpyä. Runoilija itsekin joutui toppuuttelemaan innokkaita, ja sanomaan että se nyt vain oli tuollainen kuvitelma.

Ammattimuusikko tietysti pystyy kuulemaan tai näkemään detaljoidusti miten musiikki on tehty. Silloin myös monesti ihailee kuinka taitavasti se on tehty, ja haluaa ehkä tehdä jotain saman laista. Mutta ei se ole musiikin kuuntelemiselle mikään välttämätön edellytys. Pohjaksi riittää, että musiikki menee yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Mitään erityisiä "salaisuuksia" musiikissa ei ole, ei mitään daVinci-koodia.

Tietysti on esimerkiksi Smetanan "Moldau", jossa kuvataan Vltava-jokea pikku purosta suureksi kaukaisuuteen katoavaksi virraksi. Mutta ei sekään ole mikään kartta siitä joesta. Puron lirinän kuulee, ja putouksen pauhun. Saman tekevää, mikä putouksen nimi on, tai minkä linnan ohi Vltava jatkaa matkaansa.

On tarpeellista tietoa, kuten mitä merkitsee "kvartetto" tai "Sanctus", tai mikä ero on "kvartetolla" ja "kvartetilla".. Ja on esimerkiksi sinänsä tarpeetonta lisätietoa että säveltäjä tuota teosta kirjoittaessaan koki tuskallisia päiviä, sillä joskus siitä saattaa saada hyvällä mielikuvituksella vastaavan kuvan, mutta hyvin usein ei. Nykyään on muotia korostaa tekijän muita ominaisuuksia, sukupuolta, ihonväriä tai seksuaalista suuntausta, mutta tällaisilla huomioilla on täysin musiikin ulkopuolisia tarkoituksia, esimerkiksi korostamaan luonnehtijan omaa merkitystä.

Otetaanpa esimerkki toiselta taiteen alalta. Kun ihaillaan jonkun Michelangelon tai Berninin tai Canovan veistoksia, ja taivastellaan niiden häikäiseviä yksityiskohtia, kuka tässä yhteydessä vaatisi saada tietoja niistä työstövälineistä ja välivaiheista joilla kivi muuttuu veistokseksi? No, ehkä sellainen joka itse harrastaa tai haluaa harrastaa alaa. Mutta olennaista on itse työn tulos.

Eli kaikenlaisissa kirjoituksissa laveasti selostetuista "analyyseistä" on yleensä turhaa piitata paljonkaan. Useimmiten niissä tosiasiallisesti selostetaan kirjoittajien omia mielenjuolahtumisia. Ei se sen ihmeellisempää ole.




 

9 kommenttia:

  1. Olipa kerran nuori soittaja, joka saapui vanhan mestarisoittajan luokse kysymään, haluaisiko tämä kuulla hänen soittavan ja kertoa mitä siitä ajattelee?
    Mestari halusi, ja nuori soittaja soitti mahdottoman vaativan kappaleen loisteliaalla taitavuudella.
    Mestari kiitteli:
    "Hyvä, sinä soitat tuota instrumenttia todella hyvin.
    Opettele vielä soittamaan musiikkia yhtä hyvin!"

    Mutta miten voidaan arvottaa musiikin tekijöitä keskenään?
    Oliko Herbert von Karajan oikeasti parempi tulkitsemaan musiikkia kuin Leonard Bernstein?
    Onko joku kappale oikeasti parempi kuin toinen, sillä musiikkihan muuttuu musiikiksi vasta sen kuulijan aivoissa.
    Sielläkin se on lopulta se makuasia, joista ei voi kiistellä.
    Sekin on oudosti ajateltu:

    makuasioistahan nimenomaan voidaan kiistellä, toisin kuin faktoista;
    jos kaksi faktaa on keskenään ristiriidassa, toinen niistä ei ole fakta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Qroq, jos kaksi faktaa on keskenään ristiriidassa, VÄHINTÄÄN toinen niistä ei ole fakta. Mutta ennenkuin faktantarkistus tehdään, on toki ensin tutkittava, mitä lauseet todellisuudessa merkitsevät, katsoa siis ovatko ne edes lauseita. - Mutta en ole käsitellyt tässä makuasioita, ne ovat aivan eri asia.

      Poista
  2. "Mitään erityisiä "salaisuuksia" musiikissa ei ole, ei mitään daVinci-koodia." Et taida Rydman tuntea sellaista tiedonalaa, jota kutsutaan musiikkipsykologiaksi. Johan jo se, että meillä on kaksi aivan erilaisia tunnelmia välittävää musiikin rakennetta, nimittäin tietysti duuri ja molli, kertoo musiikin jostain syvällisemmästä ominaisuudesta. Siitä nyt tietty puhumattakaan, että sävellajeilla on katsottu olevan ihan omat luonteenpiirteensä. Esimerkiksi Beethovenin kerrotaan olleen erityisen tarkka sävellajien suhteen, ja voi sitä, joka tohti soittaa vähäisimmänkään hänen lauluistaan alkuperäisestä poikkeavassa sävellajissa (kertonut Beethovenin elämänkerran kirjuri Anton Schindler, 1977, Biographie von Ludwig van Beethoven. Leipzig: Verlag Philipp Reclam jun., s. 430–435.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sattumalta tunnen musiikkipsykologiaa suuresti, kiitos vain. Mutta kirjoitin yleisemmällä tasolla perusasioita. Sinä luettelet asioita jotka ovat detaljeja, ja niitäkin erityisen puutteellisesti. Duuri ja molli ovat vain yksi lukemattomista tavoista järjestää sävelmateriaalia. Mutta jostain syystä lähdet väittelemään asioista joista en nyt ole kirjoittanut.

      Poista
    2. Musiikki on täyn-nä salaisuuksia meille kuolevaisille. Juuri opin vaatimattomassa 55 vuoden iässä, kuinka H-d#-g kajahtaa kuin hei! kesken alkeisoppikirjani leikkijazzkappaleen. Sellaista musiikinkieltäjää ei olekaan, etteikö olisi tuota kuullut ja tavallaan ymmärtäisi. On se silti mystistä, salaisuus, jota ei ymmärrä ilman ammattiopintoja.

      Poista
  3. Sen kun vielä saisi selville, että miksi joku musiikki aiheuttaa voimakkaan elämyksen ja toinen ei?
    Nämä nykyiset suoratoistot ovat kyllä avanneet minulle kuunneltavaksi sellaista musiikkia, joka muuten olisi jäänyt kuuntelematta. Uusia elämyksiä löytyy vähän väliä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ekku, sanoppa se! Me kaikki olemme erilaisia. Mutta kuten toteat, uutta kokemusta saa aina, jos on sellaiselle avoin. Ja sitä myöten aukeaa yhä uutta. Ehkä myös elämyksiä.

      Poista
    2. Eri asiat aiheuttavat erilaiset tunnevasteet, jokaisella yksilölliset riippuen elämäntilanteesta ja siihen johtaneista elämänvaiheista.
      Ne muodostavat sen heijastuspinnan, josta siihen kohdistuvat elämykset yhdistyvät tunnevasteeksi.

      Instrumentaalimusiikkia kunnellessaan ihminen tekee samaa kuin kirjaa lukiessaan, eli kuvittaa vastaanottamiaan toisen ihmisen luomuksia oman mielikuvituksensa mukaisiksi.
      Laulussa kuten myös kirjassa kuulijaa ohjataan tarkemmin mielikuvan muodostamisessa.

      Niinpä tulkinnatkin ovat henkilökohtaisia.
      Kirjojen filmatisoinnit ovat yhdelle ja toiselle lukijalle enemmän tai vähemmän pettymyksiä, kun henkilöhahmot ovatkin aivan vääränlaisia ja tapahtumatkaan eivät mene oikein.

      Poista
  4. Ajatuksia herättävä kirjoitus. Kuka sitä nyt nuotteja lukisi. Tai yhtälöitä. Kiinaa. Tai mitään mikä on itselle lukukelvotonta. Harmi että puhelin on huono kirjoitusalusta.

    VastaaPoista