tiistai 18. syyskuuta 2012
Hyvät ihmiset, hyvät teot - ja omatunto
Bloggeriystäväni kommentoi edellisen juttuni runoa, että "Jumala vaikuttaa maailmassa hyvien ihmisten kautta". Toinen ystäväni taas, että "Niin että rukouksen voimalla ja maksamasta kieltäytymisellä sitä pärjää?". Herättääpä pohdintaa.
Liikuttavan joulukertomuksen pointti oli kyllä Stockmannin leluosaston myyjän ja osastopäällikön hyväntahtoisuus. Toinen pointti oli tuo "lapsenusko". On selvää, etteivät toimijat Stockmannilla voi viedä tätä hyväntahtoisuutta pitemmälle, muutenhan he joutuisivat antamaan lelut ilmaiseksi kaikille halukkaille. On myös selvää, ettei tyttö voi toistaa tapahtunutta ilman, että "lapsenusko" rapautuu. Jumala ei ole karkkiautomaatti, eikä tyttö voi muuttaa tapahtunutta menetelmäkseen saada aina kaikki mitä sattuu milloinkin haluamaan.
Olennaista kertomuksessa on, että tapahtuma todisti "hyvien ihmisten" olemassaolon, mutta myös, että tapahtuma oli ainutkertainen. Sitä ei voi asetelmaa vesittämättä toistaa.
Olen vakuuttunut siitä, että tavallisella henkisesti terveellä ihmisellä on tahto tehdä hyvää, hänellä on kykyä sääliin ja empaattisuuteen. Mutta hyväntahtoisuus ei aina johda pelkästään hyviin tekoihin, ellei "hyvällä ihmisellä" ole empatiansa ohella myös realiteettien tajua. Hän ei välttämättä aina voi tietää, onko "hyvä teko" todella hyväksi sen kohteelle. Hyvässä tarkoituksessa on monesti tehty myös pahaa.
Lapsi menettää lapsenuskon, kun huomaa ettei se takaakaan kaikkien toiveitten täyttymistä. Miten käy hyväntahtoisen ihmisen, kun hän toteaa joutuvansa hyväksikäytetyksi? Lakkaako hän tekemästä hyvää? Kyynistyykö hän? Joutuuko hän ristiriitaan omantuntonsa kanssa?
Niin, omatunto... Höpöttääkö Ihmisoikeuksien julistus joutavia, kun se väittää että ihmisille "on annettu järki ja omatunto, ja heidän on toimittava toisiaan kohtaan veljeyden hengessä"? Onko se kristillistä nonsensia? Kun suuri ajattelija Tuomas Akvinolainen sanoo, että omatunto on ylin auktoriteetti, vaikka se joutuisi ristiriitaan virallisen kirkon kanssa, miten voidaan erottaa jäykkäniskainen pitäytyminen omissa mielipiteissä jostain subtiilimmasta moraalisesta tai eettisestä erotuomarista?
Miten olisi nykyaikainen julistava ateisti suhtautunut rukoilevaan pikkutyttöön Stockmannin leluosaston johtajana? Olisiko hän antanut lapselle kunnon opetuksen yliluonnollisten olentojen olemattomuudesta, vai heltynyt "väärin uskovan" lapsen vilpittömyyden edessä?
Minulle tulee mieleen eräs Yrjö Kallisen kertoma tarina, jonka varmaan pian kerronkin tällä forumilla. Mutta tästä kirjoittamastani jutusta voin vain sanoa: paljon kysymyksiä, vähän vastauksia.
Tästä muistui mieleen Markku Envallin esseekokoelma "Toinen jalka maassa ja muita esseitä", missä Envall kirjoittaa Saima Harmajan runosta "Nuori enkeli". Harmajan runo kertoo enkelistä, joka näkee kärsimyksen maan päällä ja haluaa tehdä hyvää. Niinpä enkeli pelastaa sairaan lapsen, korjaa kylmän lieden, saattaa rakastavaiset takaisin yhteen. Mutta entä tulos? Maailma on entistä enemmän täynnä kärsimystä.
VastaaPoistaSe että auttamalla saa pahaa aikaan on melkoinen dilemma. Ja tietenkin myös pahaa tekemällä voi saada pahaa aikaan... ja joskus pahasta taas voi seurata hyvää. Ei ole yksinkertaista, elämä.
KR
VastaaPoistaovatkohan 'lapsenusko' sekä 'joulupukkiin uskominen' synonyymejä sanalle 'ihanne'?
l.
utopioita vailla konkretiaa.
Tässä itsekullekin taitaa, maallisen ajan loppua kahlatessa, vähitellen käydä kuin Joel Lehtosen forstmestari Kleophakselle: näkemättä, kokematta moinen kummajainen jää ihmisen muodossa.
Pahus!
Eli viittaan nyt tuohon, vielä keskeneräiseen lukukokemukseen Lehtosen Henkien taisteluun kimpussa:
http://hikkaj.blogit.kauppalehti.fi/blog/28365/ihanteetta