maanantai 14. joulukuuta 2009
Kauniisti sommiteltu - Fragonard
Olen tavannut ihmisiä, joiden mielestä taidehistoria alkaa vasta impressionisteista. Kaikki edeltänyt maalaus oli pelkkää kitschiä tai valokuvataidon odottelua. Kaikkein kamalinta heidän mielestään ovat rokokoon ja romatiikan tuotteet, sekä prerafaeliitat.
Rokokoomestarien Fragonardin ja Boucherin töitten osaksi tulee vielä annos moraalista närkästystä ja kepeyden synnistä tuomitsemista. Eroottiset työt on tehty "patriarkaalisen yläluokan irstaitten miesten iloksi", ja naiset kuvataan "hyväksi käytettyinä objekteina".
Minä olen tietysti täysin eri mieltä. Nykyisen taiteen yleinen rappiotila on minun mielestäni johtanut myös varsinaisen käsityötaidon rapistumiseen. Antiikista lähtien kehitellyt sommittelun ja harmonisten suhteiden periaatteet ovat kadonneet lähes jäljettömiin.
Tämän blogin puitteissa tulen silloin tällöin esittelemään taiteen kulta-aikojen töitä maalaustaiteesta arkkitehtuuriin. Yritän myös kertoa, miksi jotkut mestarityöt ovat kauniita, ja miten niiden takana melkein aina on myös kova abstrakti ydin. Sitä ei todellakaan keksitty 1900-luvun alussa!
Aloitan hyvin yksinkertaisesta mutta kauniista maalauksesta, J-H Fragonardin Kylpijättäristä. Sen abstrakti kaava on todella simppeli, pinnan jako 3 x 3, sekä sovellettu diagonaalien käyttö. Diagonaalit eivät koskaan ole täsmällisiä, vaan ne taipuvat vähän bezier-käyrien tapaan. Voimakasta diagonaalia tasapainottavat sisään päin kaartuvat oksat oikealla ylhäällä ja vasemmalla keskellä. Tällaisella sommittelulla on ilmeisesti meidän havaitsemistapaamme lirkutteleva vaikutus, ja se tuntuu sen vuoksi kauniilta.
Länsimaisen vasemmalta oikealle kulkevan lukutavan mukaan Kylpijättärissä on myö selvä katseen liikkuminen vasemmalta oikealle. Siitä johtuu myös pakko "tukkia" oikea alakulma, jottei "kuva valuisi siitä ulos".
Kuvassa on myös pieniä kertovia yksityiskohtia. Vasemman alakulman muita tarkemmin piirretyn naisen katse suuntautuu päähenkilön jalkoväliin, ja samalla tavalla myös ruohot taipuvat kohti alemman keskushenkilön takapuolta. Tässä on kuvan eroottisuuden ydin, ei suinkaan alastomuudessa. Luulisi tuon puhuttelevan myös heteropatriarkaatin sorrosta kärsiviä nais-aktiiveja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti