perjantai 23. heinäkuuta 2010

Hyvä juttu mediasta - väärässä paikassa mutta aina oikeaan aikaan


Olen kertonut tästä tapauksesta jo viitisentoista vuotta sitten, toisessa yhteydessä. Silloin ajat olivat muuttuneet jo niin paljon, että jutun uskalsi kertoa. Ajat ovat muuttuneet, kyllä kyllä, mutta yksi ei näytä muuttuvan millään. Se on tämä meidän lehdistömme ja muu mediamme. Joten kerrotaan juttu uudelleen.

Kävi kauan, kauan sitten niin, että Valkeakosken Pravdan ja neuvostoliittolaisen ystävyyskaupunki Sokolin Sanomien toimituksilla oli täällä bileet. Syystä tai toisesta minäkin olin mukana, mutta - myönnetään - väärään aikaan väärässä paikassa.

Kun jossain vaiheessa tuntui melkein siltä, että enkeli lensi ohitse, ja vallitsi hetken hiljaisuus, ajattelin keventää tilannetta kertomalla aiheeseen mielestäni hyvin sopivan vitsin. Olin sen juuri kuullut valtionfirman työmatkalla DDR:ään sikäläisen hallitsevan puolueen edustajalta, joten arvelin aiheen olevan oikein sopivan. (Parhaat kommunistivitsithän kuuli ennenmuinoin juuri kommunisteilta, ei niinkään heidän vastustajiltaan.)
_ _ _ _ _

Juttu kuului näin:

Hannibal, Caesar ja Napoleon olivat saaneet Helvetistä kuukauden virkavapauden tutustuakseen DDR:ään. Kun aika oli menossa umpeen, miehiä haastateltiin televisiossa.

"No, herra Hannibal, mitä pidätte maastamme?"
"Aah, suurenmoinen maa; talouskasvu, urheilusaavutukset..."
"Mistä piditte eniten maassamme?"
"Nooh, teidän tankeistanne. Jos minulla olisi ollut ne, ei minun olisi tarvinnut sessoa elefanttien kanssa Alppien solissa."

"Entä te, herra Caesar?"
"Aah, suurenmoinen maa; talouskasvu, urheilusaavutukset..."
"Entä mistä piditte eniten?"
"Tuota ... teidän salaisesta poliisistanne. Jos minulla olisi ollut se, ei Brutus olisi työntänyt tikaria selkääni."

"Sitten te, herra Napoleon?"
"Aah, suurenmoinen maa; talouskasvu, urheilusaavutukset..."
"Mistä piditte eniten?"
"Se oli tämä ... tuota ... teidän lehdistönne."

"Meidän lehdistömme? Miten niin?"

"No, jos minulla olisi ollut se, ei kukaan vieläkään tietäisi, että hävisin Waterloossa!"
_ _ _ _ _ _

Jäätävä hiljaisuus. Vedämme armeliaisuuden esiripun jatkon eteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti