tiistai 11. tammikuuta 2011

Miten protestoida ruokamoralismia vastaan kouluissa?

Kuulin että helsinkiläiset teinit ovat protestoineet pakkokasvispäivää vastaan muun muassa ottamalla lautasen täyteen tarjottua mössöä ja heittämällä sitten kaiken jäteastiaan. Minusta tämä ei ole kovin hyvä tapa vastustaa kaupunginhallituksen päätöstä kieltää lihansyönti yhtenä päivänä viikossa. (Kasvisvaihtoehtohan on joka tapauksessa ollut tarjolla joka päivä).

Pakkolihaton päivä on ilmiselvästi aatteellinen ja moralistinen päätös. Tämän vuoksi protesti olisi tehokkaampaa, jos käytäisiin suoraan moralismin kimppuun. Esimerkiksi niin, että teinit kaivavat pussistaan eväät esille, sanokaamme vaikka lenkkimakkaran, ja natustelisivat sitä sitten koulun ruokalassa. Vielä parempi ja maukkaampi vaihtoehto olisi seuraava: otetaan lautaselle sopivan vähäinen määrä sopivan laatuista kasvisruokaa, ja kaadetaan sen joukkoon sitten eväspussista pieneksi kuutioitua makkaraa tai kinkkua tai muuta vastaavaa, ja riittävän iso määrä. Tällainen ruokasekoitus vastaisi aika hyvin normaaliaterian koostumusta.

Joissakin kouluissa lukionkaan oppilaat eivät ilmeisesti saa poistua koulun alueelta kauppaan, ja tässä tapauksessa voi hyvin epäillä että olennaista kasvispäivässä ei ole kasvisten syöminen, vaan lihan syönnin estäminen. Olisi mielenkiintoista tietää, kiellettäisiinkö ehdottamani kaltainen lihansyönti kasvispäivänä sopimattomana käyttäytymisenä. Jos nimittäin sellainen kiellettäisiin tai sitä paheksuttaisiin julkisesti, asian moraalinen ulottuvuus olisi selvä.

Kun edistykselliset piirit ovat nykyisin niin kiihkeästi kaikkea uskonnolliseksi miellettyä vastaan (poislukien tietysti islam, joka kuulemma on etninen, ei uskonnollinen asia), ihmettelen sitä intoa jolla yritetään pakottaa koululaisia noudattamaan ruokailua koskevia uskonnollissävyisiä kieltoja ja rajoituksia. Tuo uskonnollinen sävy lienee selvä kaikille jotka ovat seuranneet vakaumuksellisten kasvissyöjien toimia ja käyttäytymistä. Kiihkeä aate ja kiihkeä uskonnollisuus eivät juurikaan eroa toisistaan, ja molemmilla on sama pyrkimys: pakottaa toiset oman tahtonsa alaisiksi.

4 kommenttia:

  1. Katselin aikanaan sen Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksen, jossa asiaa käsiteltiin. Uskonnolliset sävyt olivat kohtuullisen selviä.

    Jos tämä tapahtuisi Kotkassa niin yrittäisin saada jonkun PS:n valtuutetuista kannattamaan asiaa innokkaasti sillä ehdolla, että kasvisruokapäivä olisi perjantaina, jona Paavi suosittelee syömään vain kasviksia ;) Kotkassa ei onneksi kuitenkaan ole niin kaheleita vihreitä kuin Helsingissä.

    VastaaPoista
  2. Miksi, oi miksi, kieltolain virheet on pakko toistaa kerta toisensa jälkeen?

    Kasvissyönnin on lähdettävä ihmisestä itsestään - siihen ei kukaan toinen voi pakottaa, ja pakko herättää vain hirveän viha- ja uhmareaktion. Niin paljon kuin ruukinmatruunan uskonto pitää lihansyöntiä ei-toivottavana asiana, ruukinmatruuna itse vastustaa kaikkia tuonkaltaisia pakkoja.

    Miksi ikinä oppisimme omasta tahdostamme tekemään mitään oikein ja valitsemaan oikein, ellei meillä olisi vaihtoehtoa tehdä väärin?

    VastaaPoista
  3. Olemme yhtä mieltä kasvisruoasta. Tosin ne kasvisruoat joita ahnaana syön on tehty vähän toisella budjetilla kuin kouluruoka, ja niihin on käytetty karmaa ja mausteita yms.

    VastaaPoista
  4. Kurjaa, kun tällainenkin asia on politisoitu lähes äärimmilleen. Kun itse 80- ja 90-luvulla kävin maalaiskotikuntani peruskoulua, oli aivan tavallista, että silloin tällöin ruokalistalla oli esimerkiksi vain pinaattikeittoa, ruismarjapuuroa tai kaurapuuroa - lihattomia ruokia. Veikkaan, että samat ruuat löytyvät listalta nykyäänkin ilman lihavaihtoehtoja.

    VastaaPoista