lauantai 4. elokuuta 2012

Gallénin BilBol ja sen mahdollinen esikuva



Verkossa ja painotuotteissa on kiivaasti kiistelty siitä, kuka oikein tilasi kuuluisaksi tulleen Bil-Bol-julisteen Gallénilta vuonna 1907. Hyvin uskottavan selityksen voi saada G. Kockin artikkelista, jonka mukaan juliste tilattiinkin ruotsalaisten toimesta Tukholman autonäyttelyyn. Koska Gallénin perikunnat ovat eripuraisia keskenään, ja ulos päin ärhäköitä, en uskaltanut lainata kuvaa heidän sivuiltaan. Onneksi löysin sivuston postcardsworldwide.wordpress.com, josta sain kuvan vieläpä isompanakin.

Mutta katsokaapa kuvia! Ylemmän löysin joskus kauan sitten kansainvälisiltä postikorttisivuilta. Valitettavasti tämän ranskalaisen kortin vuosilukua ei mainittu, mutta se voisi hyvin olla julkaistu ennenkin vuotta 1907. Kysymys kuuluu, onko Gallén mahdollisesti saanut vaikutteensa tuosta ranskalaisesta postikortista?

Kuvissa on liian paljon yhdenmukaisuuksia, että ne olisivat sattumaa. Etuistuimen muoto, kuskin päähine ja muu vaatetus, laitimmaisten käsien asento... Gallén vain lisäsi autoilun kuvaan miehistä väkivaltaa ja testosteronisisältöä riisumalla naisen ja vihjaamalla naisenryöstöön.

Ehkäpä kuvat ovat syntyneet tuolloin yleisen ilmapiirin tuloksena? Mutta kumpi kuva oli ensin? Gallénin kuva on toki taiteellisesti väkevämpi, mutta myös hiukan arveluttavampi asenteeltaan.

Edit 6.8.
Tässä on Kaisa Kyläkosken tuolla kommenttiosiossa linkittämä automainos. Ajattelin että asiaa auttaa eteenpäin myös sen julkaiseminen tässä.


9 kommenttia:

  1. Gallica promosi äskettäin Facebookissa vanhoja automainoksia ja siinäkin joukossa oli yksi, josta minulle tuli AGK:n juliste mieleen. Ranskan kansalliskirjaston mukaan vuodelta 1901.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suurkiitos Kaisa! Rohkenin liittää tuonkin kuvan tänne. Tässähän tulee Gallénin julisteeseen aivan uusi näkökulma, josta en aikaisemmin ole tiennyt mitään!

      Poista
  2. Fordin T-malli oli ensimmäinen - ainakin laajassa mittakaavassa valmistettu - auto jossa on ratti vasemmalla. Se tuli markkinoille 1908. Taiteilijoilla on tietysti vapaus piirtää mitä tahansa, mutta luultavasti nuo kaikki kuvat on piirretty ennen T-Fordin rynnistystä maailman myydyimmäksi henkilöautoksi.

    VastaaPoista
  3. Akseli Gallen-Kallela teki myös julisteen Imatra-Finlande. Tämänkään julisteen tilaajasta (tai tekovuodesta) ei ole mitään tietoa. Julisteesta on säilynyt vain yksi kappale, vuonna 1975 Mary Gallen-Kallelan nuottivihon välistä. Oma oletukseni on, että kumpikaan näistä ei ollut juliste vaan puhtaasti taiteellisiin tarkoitusperiin pohjautuva teos. Kummallakaan ei ollut tilaajaa.

    On muistettava, että vuonna 1907 ei ollut olemassa yhtään automallia, joka edes etäisesti muistuttaisi kuvassa esiintyvää ajoneuvoa. Vuonna 1907 ei ollut olemassa yhtään yritystä jonka nimi olisi ollut BIL aktie BOL. Miksi kukaan tilaisi mainoksen, jossa esiintyvää esinettä tai mainostettua yritystä ei ole olemassa?

    Mikä taho olisi tilannut matkailumainoksen aiheena Imatra?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Imatran hotelli, joka avattiin vuonna 1893. Ranskan kielenä viitannee kohdeyleisönä Pietaria.

      Poista
    2. Imatran hotelli, avattu vuonna 1893. Gallen oli avajaisissa.

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Bilaktiebolaget perustetiin Tukholmassa 1907 tilaajan tiedot löytyy kirjasta Promenade des Anglais 139, SLS 2011.

    VastaaPoista
  6. Gallenin kuva hylättiin, otettiin autonäyttely brosyyriin kiireessä Albert Engströmiltä kiltti autoilukuva

    VastaaPoista