maanantai 18. tammikuuta 2010
Autokaksoset etelänmatkalla. Mitä, missä, milloin, ja ketkä?
Perheessä säilyneen 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä olevan negatiivimassan joukossa on usean kymmenen kuvan sarja, jossa neljä suomalaista pariskuntaa matkailee n. vuonna 1926 tai-27 Saksassa ja Etelä-Ranskassa, ehkä myös Italian puolella. Heillä on saman merkkiset autot, toinen umpikorinen ja toinen kangaskattoinen, mutta merkistä en ole saanut selvää. Autojen rekisterinumerot ovat A-5239 ja A-2781, ja ne on ilmeisesti rekisteröity 1926.
Jäähdyttäjän päällä ovat tällaiset merkit ja vempeleet, tunnistaisiko joku ne:
Joukossa oli myös kuva, jossa kiusallisen tutun näköinen mies istuskelee vaimonsa (?) kanssa Chevroletin alustalla. Taustalla on valmis auto joka muistuttaa umpikorista A-5239:ää. Kävi mielessä, että Chevyn alustalle ehkä rakennettiin se avoauto A-2781. Tunteeko kukaan tätä miestä?
Molemmat seuraavan kuvan naisista ovat selvästi ulkomaanretkellä mukana:
Tässä on A-5239 jossain siellä etelämmässä. Huomatkaa miehen kamera!
Avoauto A-2781 on tässä ilmeisesti suomalaisella tiellä:
Osa näistä negatiiveista oli kotelossa, jonka päällä luki "fröken Greffe". Nimi saattaisi myös olla Graeffe. Lukijoitteni joukossa on automobiiliväkeä. Löytyisikö heiltä tietoa näistä autoista ja henkilöistä? Tarvittaessa voin lähettää lisää kuvia.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Tulipa tässä mieleen, että voisiko olla kyse autojenhakumatkasta koritehtaalta? Alusta on kuvassa vielä osittain (ohjauspyörä) vielä paketissa, ja mitä ovat rekisterilaattojen päällä olevat pienemmät laatat? Tulliako varten?
VastaaPoistaNeljän auton kuvassa on vasemmanpuoleisin Renault, autokaksoset voisivat olla Lauren & Klementin (myöh. Skoda) tuotetta. Harmi,ettei logosta saa oikein selvää. Se on paitsi nokassa myös pyörännavoissa.
Konepellin ja lokasuojien muotoilu ja lampunkehykset kertovat, että mistään halvimmista malleista ei ole kyse.
Luin jostain, että se vuosiluku johtui sinä vuonna maksetusta verosta. Mielestäni ollaan Suomessa sekä istumassa alustalla, laivassa, että A-2781:n valmiina ollessa. Selvästi Saksassa, Ranskassa ja Italiassa otettuja kuvia ei valitettavasti voi panna aikajärjestykseen. Niistä ei löydy numeroita.
VastaaPoistaKuvissa olevat isot autot ovat Amerikkalaisia
VastaaPoistamerkiltään Willys Overland Knight Rerigistery
vuosimallia 1925.Rekisterikilven laatat ovat
lisälaatat jossa ylempänä olivat pienillä numeroilla pääkilven numero-osa ja alapuolella
vähän suuremmalla vuosiluku. Lisäkilpi vaihdettiin vuosittain. Todennäköiseti autojen
omistajista löytyy tietoa myöhemmin.
Jos löytyy enempi mielenkiirtoisia autokuvia
niin SAHK:ssa olisi varmaan mielenkiintoa.
t. Pasi Nieminen. Lepistöntie 51. 37850
Metsäkansa p. 040 5021 338
Kiitos Pasi! Tämä ei jää tähän... ;-)
VastaaPoistaMolempien autojen merkki on tosiaan Willys Knight. Malliltaan ne kuuluvat Great Six, Model 66 –sarjaan, joka edusti valmistajansa, Willys-Overlandin, silloisten mallisarjojen huippua. Korimallithan poikkeavat noissa kahdessa toisistaan; kovakoppinen on sedan, kun taas sitä kangaskattoista kutsuttiin touringiksi. Tuo nimessä oleva Knight tulee Knight-luistiventtiilimoottorista, joka oli hiljainen, tehokas - ja kallis valmistaa. Autojen valmistusvuosi on myös mitä ilmeisimminkin 1925. Hienoja autoja.
VastaaPoistaPS
Nokan logo muistuttaa tosiaan niin suuresti Laurin & Klementin vastaavaa, että erehtymien on helppoa. Ja Laurin & Klement teki vielä kaiken lisäksi sekin myös loistoautoja. Sattumoisin juuri vuoden 1925 aikana Laurin & Klementistä tuli osa Škodovy závody–yhtymää, ja autojen nimi vaihtui Škodaksi. ”Ryhmäkuvassa” äärimmäisenä oikealla oleva auto on mahdollisesti Fiat 509?
Kari