Niin, itse otteluissa tapahtuu monen laista. Joku halveksittava pikkumaa, jolla ei edes ole kuuluisia ja isopalkkaisia pelaajia, menestyy päiväkaupalla hypetettyjä yli-inhimillisiä suuruuksia vastaan. Joku aivan varma mestari-suurmaa miljonääripelaajia täynnään joutuu hirvittävään häpeätilaan. Joku superkuuluisa elämää suurempi poppari saa maalin, tai ei saa maalia. Ja aamulla lounasseurue vaihtaa aiheesta jonkun harvan sanan.
Yhtä paljon kuin näitä "kaikkien aikojen" pelejä seuraakin, yhtä paljon seuraa muutakin ns. pöhinää niiden ympärillä. Ihmettelee joukkoa iltalehtiskribenttejä, joilta heltiää eksaltoinuneita, pöyristyneitä, raivostuneita tai halveksivia kirjoituksia joka päiväksi. Pari supertähteä ohittaa tilastoissa maalimäärillään edellisen kärkinimen. Tämä jo lopettanut maalinlaukoja ei ole mikään supertähti, ja tuskin kukaan häntä muistaakaan, sillä hän oli saksalainen, joku Klose. Ei, supertähdet ovat aina latinoja! Joskus muistetaan muukalaisiakin, joitakin englantilaisia, hollantilaisia, jopa afrikkalaisia, kuten Roger Millaa - aina vähän hymähtäen. Niin kauan kuin jaksoi juosta, Milla teki maaleja...
Paljon väitellään siitä, onko menestyksessä tärkeintä joukkue vai supertähdet. Saksan 'Die Mannschaft' oli vuonna 2014 epäilemättä loistelias joukkue, mutta sen pelaajatkin olivat virtuoseja. Supertähti-vetoiselle joukkueelle petaillaan maalipaikkoja, joskus se onnistuu, joskus ei. Supertähdille heidän asemansa tekee usein mentaalisia rasitteita. Jatkuva julkisuus ja järjettömän paljon rahaa, se on kohtalokas haaste.
Olen näiden viikkojen aikana joutunut katselemaan poikkeuksellisen paljon mainoksia. Ne kertovat paljon ihmisten enemmistön, tai ainakin vähän vauraampien kerrostumien ajattelutavasta. Siellä missä rahaa liikkuu, siellä ovat mainostajat. Ihmisten unelmien ja mainosväen suhde on molempia hyödyttävä. Tietysti mainokset saavat aikaan haluja, mutta mainostajat haistelevat myös tarkoin ihmisten salaisiakin ajatuksia ja toiveita. Kun näitä mainoksia katselee, käy vähitellen selväksi se ajatusmaailma joka enemmistöllä on. Ja minun kaltaiselleni ihmiselle se maailma on tympeä ja melko typeräkin.
Ja huvittavaa on huomata, että ne tuhannet jotka lähettelevät pätemistään julistavia omia kuvia somen alustoille, ovat tarkoin kopioineet kuvansa esikuvien mukaan. He tietävät miten pitää grillata, ja he muistavat aina elegantisti heitellä pöperön päälle sen pienen vihreän lehvänriekaleen. Olennaista on, että kaikki kilpailevat keskenään siitä, kuka on tavanomaisin.
Luojan kiitos tuo mestaruushype on muutaman viikon perästä ohi. Enää ei tarvitse kuunnella selostajien henkensä edestä kiljuvaa huutoa, eikä tarvitse kärsiä "kaikkien aikojen" hurjimmista tapauksista hokevien hölmöjen uhoa. Selostajat tietysti tietävät, että kuulijoiden historiankäsitys on lyhyt ja hatara, mutta he saavat palkkansa siitä, että puhuvat pötyä.
Voisiko joskus joku selostaja kokeeksi selittää asiansa rauhallisesti ja analysoiden? Ei varmaankaan onnistuisi. Ihmiset haluavat saada kiksinsä heti, sillä muutaman hetken kuluttua he ovat jo unohtaneet kaiken. Kanan aivoilla kun toimii, kaikki on nyt, heti, aika hurjaa. Ai jumpe!










