Tulin vain sanomaan, että mielestäni Malmin lentokenttä on säilytettävä. Helsingin asuntopulaa voidaan lievittää muilla keinoilla, joista erityisesti kannatan asutuksen tiivistämistä. Sellaisesta on julkaistu erinomaisia suunnitelmia.
Helsingin kaupungin OMAN rakennusviraston mukaan nykyisillä MUILLA alueilla toteutettavat (aloitetut ja suunnitellut) hankkeet tuovat jo asunnon liki 150 000 uudelle asukkaalle....
Ei siinä järkiperusteet auta, vihreät kun vihaavat Malmin lentokenttää vain sen vuoksi että se on lentokenttä. Viis siitä, että heidän edustajansa ramppaavat vähän väliä kaiken maailman ilmastokonferensseissa, lentäen tietenkin. Sehän on aivan eri asia!
No Takkiraudassahan väitettiin, että koko alue on rakentamiskelvotonta. Mutta vaikkei oliskaan, ja vaikken asukaan sielläpäin, olen säilyttämisen kannalla myös.
Viihtyisä kaupunki on muurakin kuin asuntoja. Koska asun Malmin kentän lähellä, olen voinut helposti katsella lentonäytöksiä. Sodan aikana Helsingistä on vaikea lähteä autolla, teissä on paljon siltoja jotka on helppo tuhota. Koska Helsinki on aika tukossa jo ruuhka-aikanakin, olisi hyvä pitää lentokenttä - varmuuden vuoksi.
Hei! Ja anteeksi, sillä asiani ei koske tätä blogikirjoitusta, vaan Kari Rydmania. Tai oikeastaan yhtä vanhaa sävellystä, josta haluaisin keskustella Kari Rydmanin kanssa. Missäköhän tällaisen keskustelun voisi käydä?
Olen jyrkästi eri mieltä blogistin kanssa vaikka hän onkin entinen opettajani ja muutenkin ihan tolkun mies. Asuin Puistolassa kentän läheisyydessä ja viidessä vuodessa kypsyin lentomeluun siinä määrin, että oli päästävä kauas pois. Tyttäremme syntyi siellä asuessamme, ja hänkin juoksi joskus itkien pihalta sisään kun joku oikein pahaääninen kone jyrisi päällämme. Puistolassa oli oikein vahva kansanliike kentän siirtämiseksi kauemmas mutta kun kuultiin, että tilalle tulisi kerrostaloja, suuri osa aktivisteista vaihtoi kantaansa. Ehkä Tapulikaupungin kokemus pelotti. Vankka vakaumukseni on kuitenkin, että lentokenttä ei kuulu keskelle kaupunkia!
Asuin 25 ensimmäistä elinvuottani Puistolassa Malmin lentokentän pohjoispäässä (1952-1978). Vanhoja puistolalaisia ei lentomelu häirinnyt. Sitten sinne muutti uusia ihmisiä, jotka alkoivat heti vaatia, että lentokenttä oli saatava pois. Lentokentän melusta tehtiin mittaus muistaakseni jakomäkeläisten pyynnöstä. Mittausta ei voitu toteuttaa, koska liikenteen melu häiritsi sitä!
Ensin havainto: täällä olen kentän säilyttämisen puolesta olevan niiden joiden asuntoasiat ja pankkiasiat ovat kunnossa. Silloin on varaa ja henkistä likviditeettiä puolustella monen neliökilometrin laajuista kulttuurimonumenttia/muistomerkkiä historialliselle ilmailulle. Kallis on monumentti.
Toinen on tilasto. Ketkä sitten uudelle alueelle muuttaisivat: uudet helsinkiläiset. Keitä he olisivat, todennäköisimmin laajasti maahanmuuttajia joista suuri osa eläisi tulonsiirroilla ja kaupunkiin muuttajia joiden kohtalo on sama. Miksi näin? Koska Helsingissä ei oikein enää ole eikä synny aitoja työpaikkoja, eli työpaikkoja jotka synnyttäisivät aitoa tulovirtaa kaupunkiin. Eli kentän alueelle asutettaisiin kymmeniä tuhansia asukkaita joiden tehtävä olisi sananmukaisesti asua siellä, olla ja möllöttää (sinänsä osittain oikeudenmukaisten) subjektiivisten oikeuksien/tulonsiirtojen varassa, eli elää punavihreää sosiaalivaltio unelmaa. Vihje: pysykää maalla ja synnyttäkää siellä oikeita työpaikkoja, Malmille ei kannata tulla, ei zeppeliinillä eikä junalla, täällä eikä Vironniemelläkään ole muutenkaan oikein mitään kenellekään tarjolla. Ei ainakaan duunia. Enää. Sama vihje koskee maahanmuuttajia. Kymmenessä vuodessa loppuvat ne tulonsiirrotkin kun niihinkään ei ole enää varaa. Nuoret miehet, suunta ei ole tämä!
(Olen siis sekä säilyttämistä että rakentamista vastaan. Kentälle voisi rakentaa vaikkapa kunnollisen tehtaan, jossa valmistettaisiin jotain mitä vietäisiin jonnekin jotta saisimme kaivattua lisäaikaa)
Kyse ei ole ainoastaan lentokentästä. Purku-uhan alla on paljon muutakin.. yrityksiä kentän ulkopuolella, parit puistot, nuorten liikennekoulutusalue...
oheisesta linkistä näkyy mille alalle kaupungin suunnitelmat ulottuvat: http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatostiedote/2014/Kanslia_2014-11-10_Khs_40_Pt/9E697BA8-02B3-430B-B44D-D0DFFBBAA0A7/Liite.pdf
"Kallis monumentti", joka nyt vaan sattuu olemaan suomalaisen yleisilmailun, rajavartiolaitoksen, ilmailukoulutuksen ja myös harrastuslentämisen kehto. Suomen toisiksi vilkkain lentokenttä ja Helsingin ainoa lentokenttä. Laskeppas huviksesi montako golfkenttää Helsingissä on :)
Puistolalaiselle joka on kyllästynyt lentomeluun tiedoksi että ei se lentomelu vähene jos Malmin lentokenttä otetaan rakennuskäyttöön. Tähän asti Malmin kentän vuoksi eivät lentokoneet ole voineet lähestyä kiitotie 2:sta suoraan kaakosta ja kakkostietä käytetty ainoastaan luoteesta. Malmin kentän poistuttua "häiritsemästä" tuo kaakon suunta otetaan varmasti täysimittaisesti käyttöön ja pienkoneiden meteli on pikku häiriötekijä sen rinnalla.
Tuo on hyvä pointti. "Lentomelusta" kärsivien kannattaa kyllä puolustaa Malmin kentän säilyttämistä. Se oikea lentomelu vasta alkaa kun Hki-Vantaan liikenne alkaa kulkemaan Malmin yli.
Helsingin kaupungin OMAN rakennusviraston mukaan nykyisillä MUILLA alueilla toteutettavat (aloitetut ja suunnitellut) hankkeet tuovat jo asunnon liki 150 000 uudelle asukkaalle....
VastaaPoistaEi siinä järkiperusteet auta, vihreät kun vihaavat Malmin lentokenttää vain sen vuoksi että se on lentokenttä. Viis siitä, että heidän edustajansa ramppaavat vähän väliä kaiken maailman ilmastokonferensseissa, lentäen tietenkin. Sehän on aivan eri asia!
VastaaPoistaJa kokoomuslaisilla on omat bisnes-intressinsä siinä. Pajusen ("ex-")kauppakeskus ja rakennushommat...
PoistaNo Takkiraudassahan väitettiin, että koko alue on rakentamiskelvotonta. Mutta vaikkei oliskaan, ja vaikken asukaan sielläpäin, olen säilyttämisen kannalla myös.
VastaaPoistaViihtyisä kaupunki on muurakin kuin asuntoja. Koska asun Malmin kentän lähellä, olen voinut helposti katsella lentonäytöksiä. Sodan aikana Helsingistä on vaikea lähteä autolla, teissä on paljon siltoja jotka on helppo tuhota. Koska Helsinki on aika tukossa jo ruuhka-aikanakin, olisi hyvä pitää lentokenttä - varmuuden vuoksi.
VastaaPoistaJani
Kannatan!
Poistahttp://www.boy.fi/atk/etusivu/12-ajankohtaiset/566-nain-malmin-kentta-lakkautetaan.html
VastaaPoistahttp://www.pelastamalmi.org/www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/harhaluulot.html
VastaaPoistaToivottavasti tapahtuu ällistyttävä poikkeus: poliitikot päättävät järkiperusteiden pohjalta...
PoistaLiian monella isolla kaverilla on intressi pelissä, ja pienemmät peesaavat kun eivät muuta uskalla. Tahmatassujen kosto voi olla hirrmuinen...
PoistaMiksi?
VastaaPoistaHei! Ja anteeksi, sillä asiani ei koske tätä blogikirjoitusta, vaan Kari Rydmania. Tai oikeastaan yhtä vanhaa sävellystä, josta haluaisin keskustella Kari Rydmanin kanssa. Missäköhän tällaisen keskustelun voisi käydä?
VastaaPoistakarirydman(at)mac.com
PoistaKiitos paljon! Lähetän sähköpostia. :)
PoistaOlen jyrkästi eri mieltä blogistin kanssa vaikka hän onkin entinen opettajani ja muutenkin ihan tolkun mies. Asuin Puistolassa kentän läheisyydessä ja viidessä vuodessa kypsyin lentomeluun siinä määrin, että oli päästävä kauas pois. Tyttäremme syntyi siellä asuessamme, ja hänkin juoksi joskus itkien pihalta sisään kun joku oikein pahaääninen kone jyrisi päällämme. Puistolassa oli oikein vahva kansanliike kentän siirtämiseksi kauemmas mutta kun kuultiin, että tilalle tulisi kerrostaloja, suuri osa aktivisteista vaihtoi kantaansa. Ehkä Tapulikaupungin kokemus pelotti. Vankka vakaumukseni on kuitenkin, että lentokenttä ei kuulu keskelle kaupunkia!
VastaaPoistaAsuin 25 ensimmäistä elinvuottani Puistolassa Malmin lentokentän pohjoispäässä (1952-1978). Vanhoja puistolalaisia ei lentomelu häirinnyt. Sitten sinne muutti uusia ihmisiä, jotka alkoivat heti vaatia, että lentokenttä oli saatava pois.
PoistaLentokentän melusta tehtiin mittaus muistaakseni jakomäkeläisten pyynnöstä. Mittausta ei voitu toteuttaa, koska liikenteen melu häiritsi sitä!
Helsinkiläisenä kerron kaksi, mielestäni, tosiasiaa.
VastaaPoistaEnsin havainto: täällä olen kentän säilyttämisen puolesta olevan niiden joiden asuntoasiat ja pankkiasiat ovat kunnossa. Silloin on varaa ja henkistä likviditeettiä puolustella monen neliökilometrin laajuista kulttuurimonumenttia/muistomerkkiä historialliselle ilmailulle. Kallis on monumentti.
Toinen on tilasto. Ketkä sitten uudelle alueelle muuttaisivat: uudet helsinkiläiset. Keitä he olisivat, todennäköisimmin laajasti maahanmuuttajia joista suuri osa eläisi tulonsiirroilla ja kaupunkiin muuttajia joiden kohtalo on sama. Miksi näin? Koska Helsingissä ei oikein enää ole eikä synny aitoja työpaikkoja, eli työpaikkoja jotka synnyttäisivät aitoa tulovirtaa kaupunkiin. Eli kentän alueelle asutettaisiin kymmeniä tuhansia asukkaita joiden tehtävä olisi sananmukaisesti asua siellä, olla ja möllöttää (sinänsä osittain oikeudenmukaisten) subjektiivisten oikeuksien/tulonsiirtojen varassa, eli elää punavihreää sosiaalivaltio unelmaa. Vihje: pysykää maalla ja synnyttäkää siellä oikeita työpaikkoja, Malmille ei kannata tulla, ei zeppeliinillä eikä junalla, täällä eikä Vironniemelläkään ole muutenkaan oikein mitään kenellekään tarjolla. Ei ainakaan duunia. Enää. Sama vihje koskee maahanmuuttajia. Kymmenessä vuodessa loppuvat ne tulonsiirrotkin kun niihinkään ei ole enää varaa. Nuoret miehet, suunta ei ole tämä!
(Olen siis sekä säilyttämistä että rakentamista vastaan. Kentälle voisi rakentaa vaikkapa kunnollisen tehtaan, jossa valmistettaisiin jotain mitä vietäisiin jonnekin jotta saisimme kaivattua lisäaikaa)
t. helsinkiläinen uppoavalta niemeltä
Kyse ei ole ainoastaan lentokentästä. Purku-uhan alla on paljon muutakin.. yrityksiä kentän ulkopuolella, parit puistot, nuorten liikennekoulutusalue...
VastaaPoistaoheisesta linkistä näkyy mille alalle kaupungin suunnitelmat ulottuvat:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatostiedote/2014/Kanslia_2014-11-10_Khs_40_Pt/9E697BA8-02B3-430B-B44D-D0DFFBBAA0A7/Liite.pdf
"Kallis monumentti", joka nyt vaan sattuu olemaan suomalaisen yleisilmailun, rajavartiolaitoksen, ilmailukoulutuksen ja myös harrastuslentämisen kehto. Suomen toisiksi vilkkain lentokenttä ja Helsingin ainoa lentokenttä. Laskeppas huviksesi montako golfkenttää Helsingissä on :)
VastaaPoistat: lähistöllä asuva ja pörinöistä nauttiva
Puistolalaiselle joka on kyllästynyt lentomeluun tiedoksi että ei se lentomelu vähene jos Malmin lentokenttä otetaan rakennuskäyttöön. Tähän asti Malmin kentän vuoksi eivät lentokoneet ole voineet lähestyä kiitotie 2:sta suoraan kaakosta ja kakkostietä käytetty ainoastaan luoteesta. Malmin kentän poistuttua "häiritsemästä" tuo kaakon suunta otetaan varmasti täysimittaisesti käyttöön ja pienkoneiden meteli on pikku häiriötekijä sen rinnalla.
VastaaPoistaTuo on hyvä pointti. "Lentomelusta" kärsivien kannattaa kyllä puolustaa Malmin kentän säilyttämistä. Se oikea lentomelu vasta alkaa kun Hki-Vantaan liikenne alkaa kulkemaan Malmin yli.
PoistaSiis Helsinki-Vantaalla
VastaaPoista