keskiviikko 6. toukokuuta 2026

Missä he ovat - Sääksmäen pannahiset ja heidän jälkeläisensä?

"Sexemeckensis"


Sääksmäki on ylimuistoinen asutuskeskus, jossa  viljelyä harjoitettiin jo hyvinkin 3000 vuotta sitten. Sen itärantaa jäsentää pitkittäisharju, joka ulottuu Lempäälästä aina Hämeenlinnan Hattelmalaan asti. Rapolan kohdalla siihen oli muodostunut valtava harjuhauta, jonka ympärille myöhemmin rakennettiin linnoitus. Kun Sääksmäki on vielä vesiliikenteen solmukohdassa, ei ole ihme että siitä kehittyi läntisen Hämeen keskus. 1400-luvun alusta, ehkä jo aikaisemminkin oli perustettu Sääksmäen kihlakunta, joka ulottui etelän Somerolta Keski-Suomen Rautalammille asti.

Vuonna 1640 valtava kihlakunta jaettiin kahtia. Eteläinen osa ulottui Sääksmäen ja Pälkäneen korkeudelta Somerolle ja Tammelaan. Vasta 1860 "Sääksmäen valtakunta" hajosi, kun kihlakuntalaitos järjestettiin uudelleen. Ei siis ole ihme, että turkulaisen porvarin poika Henrik Hartmaninpoika lähetettiin kirkkoherraksi Sääksmäen talonpoikia kurittamaan. Toista kymmentä vuotta myöhemmin hänet nimitettiin Turun piispaksi, mutta kuoli 1357 ennenkuin pääsi virkaansa hoitamaan.

Arvellaan että Sääksmäen seurakunta olisi perustettu jo 1200-luvulla, jopa sen alkupuolella, ja sekin oli alueeltaan laaja, Urjalasta Pälkäneelle. Mutta seudun ikivanhat kylät ovat sitäkin paljon vanhempia. Kymmeniä polttokenttäkalmistoja on nykyisin löydetty kylien tienoilla, ja arvatenkin paljon niitä on tuhoutunut maankäytön vuoksi. Kristinusko toi mukanaan ruumishaudat, ja saattaa olla että samalla paikalla hautaaminen jatkui. Tosin en ole havainnut listoilta täältä kuin yhden  tapauksen, Jutikkalasta. 

Tuo 1200-luvun muutosaika on varmaan ollut mielenkiintoinen. Kaksi ajatustapaa sekoittui toisiinsa, vanhat pyhät paikat muistettiin aikansa, ja sitten unohdettiin. Vanhat kalmistot unohtuivat, jopa kristillisetkin. Vanhojen kertomukset muuttuivat saduiksi, niitä muunneltiin ja tulkittiin uudestaan. Muuttuvat nykyajat kiinnittivät mieltä enemmän. Vain kieli ja sen sanat säilyivät, mutta muuttivat nekin merkityksiään ajan vieriessä.

Koko kihlakunnan suurin kylä oli Ritvala, ja sen vierellä Toppolanmäen hautapaikasta tuli tunnettu mm. DNA-tutkimuksen vuoksi. Mitään ihmeellistä ei sinänsä löytynyt, vanha väki oli ilmeisesti samanlaista kuin nykyinenkin. Vaaleatukkaista, laktoosia sietävää. Ruumiita on löytynyt Ritvalan Yliskylästä ja Huittulastakin, mutta kirkon ja Voipaalan alueelta ei ollenkaan. No, siinä vaiheessa kun kirkko oli saatu aikaan, vainajat haudattiin sinne. 

Yksi merkillinen tapaus on kuitenkin selvittämättä. Kun Voipaalan kartanon ensimmäistä päärakennusta vuonna 1600 rakennettiin, kellarin kaivannosta löydettiin suuri määrä luita. Väki epäili, että sielläpä olivat kylän entiset isännät, jotka kirkkoherran kavala voutipoika oli ominut itselleen. Siitähän sitten tuli saman vuoden syyskäräjillä selvitettävä asia. Lausuntojen mukaan pääkalloissa "ei ollut tukkaakaan", joten luut olivat joidenkin ikivanhojen vainaiden jäämiä. Tästä voisimme ehkä päätellä, että suuren Voipaalan kylän ruumishaudat ovat sijainneet nykyisen päärakennuksen alla? Tätä näyttäisivät aikoinaan tehdyt kaikumittauksetkin vahvistavan. Ja haudat olisivat siis kirkkoa edeltäneeltä ajalta? Tai armahdusta vailla jääneet kuusi Voipaalan isäntää 1300-luvulta?

Isäntäluetteloita on säilynyt 1400- ja 1500-luvulta, mutta varsinaisia kirkonkirjoja vasta 1600-1700-luvuilta. Me emme tiedä missä pannahisten luut ovat. Kun kirkonkirouksesta ei ole muita dokumentteja, voimme jopa olettaa että he ovat maksaneet kymmenyksensä, ja ovat kirkkomaalla. Kun kirkon alla olleet haudat tuhottiin 1840-luvun alussa, siinä katosivat vanhat merkityksisimmät vainajat. Kirkon ympärillä maata on käännelty satoja vuosia yhä uudelleen, joten vanhoista haudoista ei ole juuri jälkeä. 1200-luvun jälkeen Sääksmäen alueella on haudattu tuhansia vainajia. Maaksi he ovat tulleet jälleen...

Entä jälkeläiset? Tiedän vain yhden 1500-luvun Sääksmäen henkilön, jonka jälkeläisiä elää yhä. Hän oli turkulainen ylimys Paavali Särkilahti, joka oli Sääksmäen kirkkoherra 1536-66. Hänen jälkeläisiään on runsaasti. Itse tiedän joukon kartanoita 1600- ja 1700-luvuilta joita asui esivanhempiani, jopa yhden Sääksmäen kirkkoherrankin. Mutta en tiedä yhtään täkäläistä tilaa jolla olisi katkeamatonta sukulaisuutta nykyihmisiin. Heitä epäilemättä on sinänsä paljon. Kautta historian väkeä täällä on tullut ja lähtenyt, naitu lähiseuduille tai kauemmaksi, siirtynyt erätiloille Keski-Suomeen, tai muuttanut ulkomaille kuten Tukholmaan jo 1400-luvulla. 

Kaiken järjen nimissä meillä täytyy olla hirmuinen määrä nykyväkeä, joiden esivanhemmat ovat asuneet Sääksmäessä jossain vaiheessa, ja sen enemmän mitä kauemmaksi historiassa mennään. Pannahisillakin saattaa olla jälkeläisiä nykypäivänä, ja jollakin laskennallisella todennäköisyydellä joku voisi arvella jopa näiden suuruusluvun. Mutta sitä totuutta me emme ikinä saa tietää.

Mutta Sääksmäki kaikkine suurine ja jännittävine historioineen on yhä täällä, ja harjaantunut silmä löytää yhä jälkiä siitä. Voisinpa haastatella isoisäni isoisää Petter Augustia, joka oli Sääksmäen kruununnimismies 1838-45! Mitäpä hän saattaisi kertoa Voipaalan Gripenbergeistä, kirkon laajennuksesta, tai Ritvalan helkajuhlasta? Hänen paperinsa ovat Hämeenlinnassa, mutta olen niitä plarannut vain sieltä täältä, muun muassa nimikirjoitusta metsästäen. Jotain tiedon murusia sieltäkin voisi löytyä. 


 

lauantai 2. toukokuuta 2026

Paavi Benedictus XII ja Sääksmäen pannabulla 1340

Katkelma Mustan Kirjan kopiosta: (ylin rivi) mathias de Rapalum Cuningas; (toinen rivi) ...De rapalum Lazo De wendentaka Menracas De Wendentaka; (kolmas rivi) ... de Salu olla Dysa De Woypala Nykki wargh De woypa; (neljäs rivi) ... De Woypala Anundi De voypala...; (viides rivi) ... Memo De rydwala Somalayni De riduala...









Sääksmäen valtava kirkkopitäjä oli yksi keskiajan Hämeen suurimmista ja keskeisimmistä alueista. Se hallitsi Vanajan järven pohjoista osaa, ja sai mahtinsa myös Suomen suurimmalta muinaislinnasta, Rapolan linnasta. Kun Romulus ja Remus kinastelivat Rooman hallitsemisesta, Sääksmäen isännät jo kylvivät ja korjasivat satoaan. Myöhemmin he kävivät erällä ja asuttivat laajoja alueita Keski-Suomesta; tässä toimessa olivat ehkä uutterimpia Ritvalan miehet, ja kylä on muustakin vanhasta historiastaan yhä tunnettu. Ensimmäinen nimeltään tunnettu kirkkoherra oli hänkin alansa keskeisimpiä, hänet valittiin sittemmin Turun piispaksi, kuten alempana kerron.

Kirjoitetussa historiassa keskeinen tapaus Sääksmäessä oli vuonna 1340 tapahtunut pannabulla ja 25 isännän kirkonkirous. Tässä lyhyt kertomus mitä silloin tapahtui.

1300-luvun alun ja puolivälin tienoilla syntyi eri puolilla maata levottomuuksia kirkollisten verojen säätämisen ja korottamisen vuoksi. "Suuren harjaantumisen niiden vastustamisessa saavuttivat etenkin hämäläiset" [VOIONMAA (1)]. Varhaisin kapina tunnetaan Hauholta 1320-luvun lopulta, missä talonpojat eivät olleet maksaneet edes siihenastisia "kolmea nahkaa", vaikka olivat joutuneet kirkonkiroukseenkin. Vuonna 1335 tuo sitkeä "neljännen nahan" riita 'ratkaistiin' virallisesti piispan hyväksi, mutta kapina jatkui yhä Suur-Sääksmäen talonpoikien keskuudessa.

Sääksmäen kirkkoherrana oli tuolloin turkulaissyntyinen Henricus Hartmanni (Henrik Hartmanninpoika, †1367), ilmeisen voimakastahtoinen kirkkoruhtinas, josta 1350-luvulla tuli Turun tuomiorovasti, ja joka 1366 valittiin Turun piispaksi (muttei ehtinyt virkaansa hoitamaan). Hän oli joutunut valta- ja talouspoliittisista syistä pahoihin riitoihin (myös) Hämeessä toimineitten dominikaanien eli mustienveljien kanssa, ja valittanut asiasta paavi Benedictus XII:lle Avignoniin. Paavi vastasi 28.5.1340, ja määräsi Uppsalan tuomiorovastin, dekaanin ja arkkiteinit tutkimaan valituksen ja sitten ratkaisemaan asian. Kolmisen viikkoa myöhemmin, 16.6.1340 paavi vahvisti omasta puolestaan Henrikin langettaman ja Uppsalan kaniikki Tuomas Johanneksenpojan vahvistaman kirkonkirouksen 25:lle Suur-Sääksmäen talonpojalle, jotka olivat niskoitelleet kymmenysten maksussa. Tutkijat ovat jonkin verran erimielisiä siitä, kuuluivatko nämä kaksi valituksenaihetta yhteen.

Nuo 25 kuuluisaksi tullutta Suur-Sääksmäen isäntää olivat Turun tuomiokirkon Mustassakirjassa säilyneen kopionkopion mukaan seuraavat:



Mathias de RapalumCuningas de RapalumOllj Neuari de RapalumLazo de VendentakaMenracas de Vendentaka
Pauo de VendentakaOlli de SaluOlla Dysa de VoypalaNykki Vargh de VoypalaCallas de Voypala
Meilanpeti de VoypalaAnundi de VoypalaMarci de VoypalaHandupoter de HiccalaMemo de Ryduala
Somalayni de RidualaHenric de HactissanpoycaAzico de HactissaenpoycaJuddi de HactissaenpoycaMelico de Iudicala
Meluncta de CartalaMelita de HyrfalaYe de OncalaSatato de LaynamaesseSomalayna de Harala



He eivät olleet maksaneet Henrik kirkkoherralle "kirkolle kuuluvia viljakymmenyksiä eräistä maa-alueista, tiloista ja muista omistuksista, joita he pitivät hallussaan samaisen Sääksmäen kirkon pitäjän rajojen sisäpuolella". Koska mainitut isännät olivat kestäneet Henrikin määräämää kirkonkirousta "kolme viikkoa ja enemmänkin" (virallinen ilmaisu hyvin pitkästä ajasta), heidät tuomittiin maksamaan kolmen markan sakko jokaiselta [kolmelta?] viikolta, josta sakosta kolmannes meni kirkkoherralle, kolmannes kirkonrakennusrahastoon ja kolmannes seudun vakinaiselle piispalle.

Hauhon ja Sääksmäen ekskommunikaation seurauksista meille ei ole säilynyt tietoja, ei myöskään dominikaanien ja virallisen kirkon riitojen ratkaisusta. Sen enemmän on julkaistu tutkimuksia ja arvailuja näistä 25 Suur-Sääksmäen kuuluisiksi tulleista isännistä.

Keitä he olivat?

Pannahisten nimiluettelo on kiihottanut lukemattomia tutkijoita. Oikeinkirjoituksen horjuvuus on aiheuttanut monia toisistaan eroavia lukutapoja. Luettelosta voi myös saada käsityksen mahdollisten ulkomaisten siirtolaisten osuudesta Sääksmäen isäntien joukossa. Tässä esitetään vain muutamia tulkintoja, lähinnä VOIONMAAN (2) [V] ja SUVANNON [S] mukaan.

Voipaalan "Olla Dysa". Huittulassa oli 1437 lautamies Oluff Tijssa, 1455 kaupanvahvistaja Olooff Tysse, 1508 Jöns Oleffsson Dyse ("sijoitettavissa Huittulan taloon V Anttila" [S]), ja 1608 Jören Andersson Tysy. - Satakunnassa lisänimi on Huittisten Sammun kylän Tiisan talossa ja Karkun Tiisalassa; lisänimi esiintyy siellä 1400-1500-luvuilla usein [S]. Jostain syystä tutkijat ovat yleensä pitäneet "Ollaa" ruotsalaisena.
Voipaalan "Nykki Vargh". "Nimet Varg ja Susi olivat keskiajalla ja uuden ajan alussa levinneitä länsihämäläisillä alueilla" [V]. "Lisänimi ei ole jäänyt elämään pitäjässä. Myös lisänimi Susi on tuntematon koko kihlakunnassa. Voitaneen jättää huomiotta väitteet nimen käännöksestä asiakirjaa laadittaessa tai sen muuntumisesta jostakin toisesta. On siis otettava vakavasti tämä toinen vierasperäinen nimi [...] Lisänimi Varg esiintyy Tyrväässä 1482-1490 ja siitä on muodostunut kylännimi Varila" [S].
Ritvalan "Memo". "Tämän Ritvalan Miemon jälkeläisiä olivat todennäköisesti v. 1405 maanomistajana Liattulassa (Ritvalan kyläkuntaa) mainittu Momosin poyca [...] ja 1506 mainittu niclis oleffsson menpoy liattula. Miemonpoikain suku on siis Ritvalan seudulla todettavissa keskiajalla yli puolentoista vuosisadan kuluessa. [...] Nimi on ollut keskiajalla verraten yleinen Hämeessä" [V]. Memmo tai Miemo on LÖNNROTIN mukaan merkinnyt 'tainnoksissa olevaa' ja OJANSUUN mukaan myös 'kaatumatautista', minkä johdosta [V] arvelee sukua "vanhaksi poppamiessuvuksi".
Ritvalan "Somalayni". Arvellaan Varsinais-Suomesta siirtyneeksi uudisasukkaaksi. 1442 (?) Anders Somalainen, 1455 Anders Suomaleinän kaupanvahvistaja, "lähinnä Ritvalan talosta XV (Paavola)" [S]. "V. 1608 esittivät Ritvalan Kulsialan puolella olevan naapurikylän Uskilan miehet käräjillä pari vanhaa tuomiota 1550- ja 1560-luvuilta, joissa heidän rajainsa joukossa mainitaan myöskin Suomalaisten lahti ('Såmalaisten lachten')" [V].
"Henric, Azico ja Juddi de Hactissaenpoyca". [V] ei pidä tulkintaa 'Hahtisenpojaksi' oikeana, ja sijoittaa heidät Hakkilan kylään Saarioisten pitäjässä: "[...] kuusitoista ensimmäistä nimeä kuuluvat Sääksmäen kirkonpuoleisiin ja Vedentaan seutuihin. Luettelon kolme viimeistä nimeä taas ovat pälkäneläisiä. Välillä olevassa nimiryhmässä odottaisi olevan Saarioispuolen nimiä, joita siinä onkin varmoja Judikkala. [...] Puheena oleva arvoituksellinen nimi on mahdollisesti selitettävä Hakkisenpojaksi [...]". - [S] kuitenkin yhdistää nimen Pälkäneen Laitikkalan Ahti-nimiin.
"Ye de Oncala". [V] vastustaa nimen lukemista 'Yöksi'. "Siinä voi paremminkin piillä sama juurisana 'Yi' tai 'Yijä', joka esiintyy jämsäläisessä talonnimessä Yijälä; Jämsähän onkin suurimmaksi osaksi muinaissääksmäkeläistä asutusalaa".

Mikä pannahisia yhdistää?

Ari SIRÉN esittää (PIRISEEN vedoten), että Sääksmäen pannabullan muotoa ei käytetty kirkollisista maksuista kokonaan kieltäytyviä, vaan kymmenysten sijasta alhaista sopimusmaksua suorittavia ja perinnäiseen oikeuteen vetoavia veronmaksajia vastaan. Sellaisia olivat esimerkiksi uudisviljelijät tai maata kirkolle luovuttaneet, ja Sirénin mukaan pannahiset saattoivat olla juuri sellaisia.

Toisaalta kylien järjestys ja jatkuva 'kolmiluku' on innostanut tutkijoita. Luettelossa on ensin kolme Rapolan, sitten kolme Vedentaan isäntää. Salon Olli jää yksinäiseksi, mutta sitten seuraa kuusi Voipaalan ja kolme Ritvala-Ikkalan isäntää. Jos VOIONMAAN loogisentuntuinen arvaus on oikea, luettelossa seuraa kuusi Saarioispuolen isäntää, sekä lopuksi Pälkäneen suunnasta Onkkaalasta, Lainametsästä (Laitikkala) ja Harhalasta yksi kustakin. (SUVANNON mukaan kolme "Hactissaenpoycaa" kuitenkin olisivat Pälkäneen Laitikkalan Kulsialan hallintopitäjään kuuluneita isäntiä). Olisiko sittenkin kysymys jonkin laajemman järjestelmän kaiusta?
Georg HAGGRÉN onkin äskettäin SUVANTOON liittyen esittänyt, että luettelossa mainitaankin suursääksmäkeläisten luottamusmiehet, nimitysmies (esim. Mathias de Rapalum?) sekä kaksi 6+6 lautakuntaa, ja että he näin olisivat edustaneet koko pitäjän asujamistoa.

(Kari Rydmanin tuhoutuneiden kotisivujen mukaan)


Lähteitä:
Väinö VOIONMAA: Keskiajan kansankapinat Suomessa. Historiallinen aikakauskirja 4, 1916. (1)
Väinö VOIONMAA: Suur-Sääksmäen muinaishistoriasta. Historiallinen arkisto 32:2, 1924. (2) (Julkaistu uudelleen: Aikakirja II. Sääksmäen-Valkeakosken alueen historiallinen aikakauskirja. Valkeakosken kaupungin julkaisusarja B:2, 1987)
Seppo SUVANTO: Yksilö myöhäiskeskiajan talonpoikaisyhteiskunnassa. Sääksmäen kihlakunta 1400-luvun alusta 1570-luvulle. SHS, Historiallisia Tutkimuksia 193, 1995.
Ari SIRÉN: Sääksmäen pannajulistus vuonna 1340. Sääksmäki-lehti 1990.
Georg HAGGRÉN: Sääksmäen Rapola, talonpoikaiskylästä herraskartanoksi. 2000.

Tämän johdannon jälkeen pohdin menneiden sukupolvien jättämiä jälkiä.

keskiviikko 29. huhtikuuta 2026

Moraalinen ihminen ei syö edes kasviksia!

Tappaminen on paha asia. Tappamalla eläimen tuotamme sille tuskaa ja katkaisemme sen elämän, jota se olisi halunnut jatkaa. Vegaaniliiton sivujen mukaan ihmisen lailla myös muilla eläimillä, myös näennäisesti alhaisilla olennoilla on on tietoisuus, tunteet, halu oppia, tarve kehittää älyään ja ylläpitää elämäänsä.

"Kanaäiti kokee negatiivisia tunteita, jos näkee jälkeläisensä vahingoittuvan, aivan kuten ihmisäitikin".

Lehdistön tiedesivuilla kerrotaan yhä uudestaan, miten liskot, kalat, hyönteiset, jopa sienet ovat älykkäitä ja tuntevia olentoja. Sienirihmastot ovat jopa ihmisiä älykkäämpiä, ja niitä voitaneen joskus käyttää jopa tietokoneiden ytimessä. Muistan jostain, että sienirihmasto pystyvät ratkaisemaan jopa Königsbergin siltaongelman tapaisia asioita, jotka ovat ihmisellekin ylen vaikeita. Ja jossain lehdessä kerrottiin, että sienet tuntevat ainakin 50 sanaa, joilla ne keskustelevat keskenään.

Onhan se näinmuodoin tavattoman törkeää ja julmaa syödä eläimiä, ja edes pakottaa niitä tekemään sellaisia tekoja jota ne eivät haluaisi tehdä. Jokainen moraalinen ihminen haluaa lopettaa kielteisten tunteiden tuottamista eläimille. Onko edes sienirihmastoilta kysytty, haluavatko he alistua tietokoneorjuuden alle? Ei! Sen vuoksi eläinten orjuuttaminen ja syöminen on moraalitonta ja kiellettävä!

Mutta mitä nyt? Yle kertoo, että myös puut ovat älykkäitä. Niillä on kokonainen viestintäyhteisö, ja ne tiedottavat, keskustelevat ja varoittavat vaarasta! Ne jopa näkevätkin ihmistä paremmin! Niillä on kieli, jolla ne kommunikoivat keskenään!

Ja mitä me teemme puille? Riivimme niistä oksat ja lehdet, sahaamme ne poikki ja pinoon, teemme niistä asumuksia ja huonekaluja! Kotimme on täynnään puiden tapettuja ruumiinosia!

Entäs sitten, kun vegaani tunkee nyhdettyä kauraa ahnaaseen kitaansa?

Pieni kauranjyvä itää pellossa. Se kasvattaa kortta, tekee röyhyt, ja toivoo lastensa, uusien kauranjyvien pääsevän maahan, toteuttamaan lisääntymisen ihmettä. Mutta mitä tapahtuukaan: raaka prosessointikone jauhaa viattomat siemenet pölyksi, ja kun ne ovat kärsineet hirveässä kuumuudessa, ahnaat hampaat hotkivat ne vatsahappojen hävitettäviksi. Onhan tämäkin aivan hirveätä!


Jos me olemme moraalisia ihmisiä - ja miksemme olisi? - me lakkaamme syömästä myös kasviksia. Mitä sitten voisimme syödä, ehkäpä tekolihaa tai -kasvista? Siitähän tulee sellaista mössöä vain, ei mitään elimiä eikä jäseniä. Mutta tekolihakin on tehty eläimen tai kasvin soluista monistamalla, ja niissä on sama geenistö kuin elävillä olioilla. On huomautettu, että ei ole eettistä kutsua kasvipohjaisia ruokia nimellä jotka muistuttavat liharuoan tuotteita, härkistä, vegaanimakkaroita ja sellaisia. Siksi on myös eettistä, ettei keinotekoisesti valmisteta mitään liharuoan makuista tuotetta.


Onko meidän siis tyydyttävä syömään pieniä kiviä tai multaa? 


Tässä tulee vastaan monien filosofien kehittämä tietoisuuden teoria, jonka mukaan kaikella materialla on tietoisuutta, siis ei ainoastaan elävillä eliöillä, vaan myös niillä pienillä kivillä. Ja hiukkasfysiikka mahdollistaa vielä hurjemmat ajatukset: kaiken materian pienimmillä hiukkasillakin on tietoisuus, ja ehkä jopa vapaa tahto!


Näin siis, jos olemme todella moraalisia ja wokeja, me emme voi hyvällä omallatunnolla syödä mitään, eikä edes luvan kysyminen auta. Sehän jo itsessään on vallan käyttöä, kuten ranskalaiset nykyfilosofit tietävät.


Näinpä ainoa keino olla moraalinen ja välttyä omantunnon ongelmista on, että me pikaisesti tapamme toisemme ja teemme lopuksi itsemurhan. Näin ihminen, joka on kohonnut tietoisuutensa ja omantuntonsa ylimmälle tasolle, on samalla lopettanut pahuuden lopullisesti. 


sunnuntai 26. huhtikuuta 2026

Ennen ei ollut mitään...

 Olen jo pari kertaa kertonut täällä kuinka nuorempien sukupolvien käsitys menneisyydestä on usein ylimielinen ja täysin sekava. Eräs nuori henkilö arveli että 1970-luvulla ei vielä ollut puhelimia, televisiota ja lentokoneita, ja toinen ihmetteli oliko värikuviakaan tuohon aikaan olemassa, ja arveli että 70-luvun maailma oli mustavalkoinen.

En seuraa twitteriä enkä instagramia, mutta facebookissa minulle tarjottiin videota jossa 101-vuotias täti kertoi lapsuudestaan. Aivan pokkana hän valehteli, että hänen lapsuutensa Philadelphiassa ei ollut autoja, vaan hevoset vetivät kärryjä, ei ollut puhelimia, ei radiota eikä televisiota.

No, 1925 Philadelphiassa ja muissa suurkaupungeissa autoruuhkat olivat aivan kiusallisia, ja suosittu Fordin T-malli oli jo onnettoman vanhanaikainen.

Puhelinlinjat kytkettiin Helsingissä jo 1877.

Radiolähetykset alkoivat maailmassa tädin syntyessä.

Televisiolähetykset alkoivat 1934, kun täti oli pieni lapsi, ja väritelevisiokin saatiin valmiiksi jo 30-luvun lopulla.






Kaikki kanavat tuottavat 99-prosenttisesti puhdasta roskaa ja valetietoa, puhdasta humbugia. Mutta se menee läpi, ja on uskottavaa. Jos varsinaista tietoa ei ole, kaikki menee läpi. Siitä hyötyvät sitten juuri ne, joiden ei ikinä soisi hyötyvän yhtään mistään.

Sääli maailmaa, ja sääli ihmistä.


lauantai 25. huhtikuuta 2026

Mitä sinä sanoit?


Tähtitieteilijä Fred Hoylen romaanissa Musta pilvi (1957) kerrotaan, miten aurinkoa lähestyi jättimäinen musta pilvi, joka osoittautui äärimmäisen älylliseksi olennoksi. Kun tiedemiehet saivat siihen keskusteluyhteyden, Pilvi ihmetteli kuinka ihmiset ollenkaan pystyivät keskustelemaan toistensa kanssa, vaikka heillä ei ollut ajatuksenlukemisen kykyä. 

Jos Pilvellä olisi ollut aikaa, se olisi pian huomannut, että kielen avulla ihmiset kyllä saattoivat ymmärtää jotain oikeinkin, mutta suurelta osalta heidän riitaisuutensa johtui myös nimenomaisesti kielestä. Sanat ovat kuin avantoja, joiden alla käsitteitten kalat uivat mikä missäkin, kuten filosofi Eino Kaila joskus kirjoitti.

"Onpas nyt lämmin", sanoi A. Henkilö B oli samaa mieltä. Tarkemmin ottaen A olisi ehkä toivonut vielä lisää lämpöä, kun B:tä taas melkein harmitti ylen ahdistava ilman kuumuus. A:n mielestä oltiin siedettävän lämpötilan alarajoilla, B:n mielestä ehdottomasti lähellä äärimmäisyyttä. Jos keskustelun aihe olisi ollut jokin muu, molemmat olisivat helposti joutuneet kiistelemään asioista.

"Tulisipa nyt pian kesä!", sanoi C, ja D oli samaa mieltä. Mutta mitä he tarkoittivat 'kesällä'? Jos ihmiset osaisivat piirtää, he voisivat esittää määritelmänsä ylen monilla eri tavoilla. Yksi piirtäisi kuvan hiekassa lojuvasta käristyvästä olennosta, toinen kauranvartta tarkastelevasta viljelijästä, kolmas asetta pitelevästä henkilöstä, neljäs ties mistä. Aihetta riitaan siitäkin jo voisi saada.

Joku sanoo sanan 'kommunisti'. Uskovainen ideologi näkee heti mielessään jalopiirteisen, lihaksikkaan työn sankarin, antikommunisti taas laihan, kumaraisen ja kavalakasvoisen hirvityksen jolla on puukko hihansa peitossa. Kapitalisti on valmis myymään köyhän perheen nälkiintyneet lapset orjamarkkinoille, kommunisti ryöstää yrittäjän rahat ja tuhoaa ne tavalla tai toisella, ja kaikki kurjistuvat.

Poliittinen suunsoitto on suurelta osalta tahallista väärinkäsittämistä. Mutta jos jossain sattuisi yllättäen olemaan kaksi poliitikkoa joiden halu on ymmärtää vastustajaansa, he joutuisivat jo ensimmäisten sanojensa jälkeen ankarasti pohtimaan niiden määrittelemistä. Mitä on "oikeudenmukaisuus"? Mitä on "demokratia"? Mitä on "tasa-arvo"? Ovatko "tasaveroinen", "tasapäinen", "yhdenvertainen" ja "tasavertainen" synonyymejä? 

Minulta kysyttiin taannoin, että "Uskotko Jumalaan?". Vastasin, että en pysty vastaamaan kysymykseen. "Mitä tarkoitat 'Jumalalla'? Mitä tarkoitat 'uskomisella'?". Nopeasti pääsimme toki yksimielisyyteen siitä, että jos 'Jumalalla' tarkoitetaan pitkäpartaista kaapuun pukeutunutta ukkelia pilven takana, ei ole pienintäkään syytä olettaa sellaista. Vähän jouduimme keskustelemaan siitä, että joku oli ilmoittanut Jumalan käskeneen ilmoittaa kaikille, että X. Kysyin, uskoisitko jos minä näin ilmoittaisin? "Ei"! Mutta jos joku jota et lainkaan tunne on näin ilmoittanut? "...".

Yleensä 'jumalalla' tarkoitetaan jotakin jota ei voi normaalilla tavalla määritellä, joka on siis yliluonnollinen. Jo antiikin aikoina hymähdeltiin, että ihmisten jumala on ihmisen näköinen, härkien jumala on härän näköinen. Minun vastaukseni olisi siis, että en voi vastata kysymykseen, ja että ainoa mitä voin sanoa on, että tämä ei ole ainakaan mitään sellaista jota voisit kuvitella.

Ei, hyvä Pilvi! Ihmisten kieli on onneton ja vajavainen keksintö! Se ei tuo paljonkaan lisää ärinälle, hampaitten näyttämiselle, kynsien heristämiselle, eikä myöskään pikkulapsen hihittelylle, kun sen kanssa leikitään. Kaikki muu on tulkinnan alaista, ja lyönpä vetoa että se tulkinta yleensä on päin honkia. Tai päin pläsiä.

torstai 16. huhtikuuta 2026

Minne vedet virtaavat

 





















Tässä kartassa on havainnollistettu Saksan vesistöt. Itämeren rannikkoa lukuunottamatta kaikki vedet purkautuvat neljän suuren joen kautta: Elbe, Weser, Rein ja Tonava. Näiden vesistöjen rajat kertovat tietysti maaston muodoista. Mutta minua on aina kiehtonut näiden vesistöjen yhteiset raja-alueet. 

Viisi vuotta sitten tutkin Kalvolan eli Hämeen järviylängön vesistöjä. Se aluehan on suurimmalle osalle jopa hämäläisiltäkin jäänyt tuntemattomaksi. Sen järvet ovat lukuisia, mutta pieniä, kylät samoin. Kaikki vedet purkautuvat Kokemäenjokeen, mutta kiertävät pääasiassa kolmea kautta. Pohjoisimmat purkautuvat Akaan kautta, lounaiset Loimaan, ja kaakkoiset Kernaalanjärven ja Vanajan kautta. Jakopiste on merkillisen Kanajärven pohjoispuolen mäillä, ja kuuluisa ja merkillinen Kanajärven yksinäistalo on sinänsä ainutlaatuinen sivistyshistoriamme aarre.

Saksassa nämä neljä vesistöä eivät kaikki kohtaa toisiaan, mutta on kaksi pistettä jossa kolme niistä on lähekkäin. Eivätkä nämä pisteet ole kovin kaukana toisistaan. Elben, Weserin ja Reinin jakopiste on Thüringenin vuorilla, ja tämä muistomerkki lienee juuri sieltä:

https://vcdn.bergfex.at/images/resized/profiles/detail/dc6/088f036781bba2f8571859acd89badc6.jpg

Lähellä tuota paikkaa on mm. Siegmundsburg, pieni alue Thüringenin vuorilla.

Toinen kolmen joen vesijako on kaakommassa, lähellä Tšekin rajaa Fichtelgebirgen vuorialueella, jonka lähteet virtaavat Elbeen, Reiniin ja Tonavaan. Sitä on joskus kutsuttu "Saksan navaksi" juuri tämän vuoksi. Bayreuth on lähellä näitä seutuja.






























Tässä on tuo kartta, jonka löytää mm. osoitteessa https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserscheiden_in_Deutschland

-------

Tällainen kartta on hupaisa myös toisin ajateltuna. Se voisi esimerkiksi kuvata kosteuden leviämistä rakenteissa, taikka vaikkapa ajatusten leviämistä laajassa väestössä.



sunnuntai 22. maaliskuuta 2026

Eliittikulttuurin kauheudesta

Joitakin päiviä sitten eräs Aamulehden toimittaja kertoi, että hän on aina pitänyt runoutta elitistisenä. Mutta jossain ravintolassa hän näki tavallisia ihmisiä jotka lukivat runojaan, ja helpottui. Ehkä hän sitten löysi tarpeeksi "huonoja" runoja mielenmuutoksensa sytykkeeksi?

Joskus aiemmin olin lukenut erään insinöörin haastattelun, jossa tämä kertoi innostuneensa orkideoitten kasvattamisesta. Toimittaja kauhistui: eikös tämä ole aika elitististä? Insinööriparka yritti parhaansa vähätelläkseen moisien joutavien kasvien arvoa, mutta minkäs teet, onhan insinööri sentään itsekin vähän niinkuin eliittiä.

Kuvittelin haastattelijan kysymään: "Sinä asut kalustetuissa huoneissa, ja onpa seinälläsi taulujakin. Taidat olla elitisti?". "Enkä ole!", haastateltu kauhistui, "Kyllä minä silti syljeskelen lattialle!".

*

Menin sitten katsomaan Wikipediasta, mitä tämä kauhistuttava elitismi ja eliittikulttuuri sitten on. Se vastasi:

Eliittikulttuuria ovat sellaiset korkeakulttuurin muodot ja kulttuuri-instituutiot, joiden harrastaminen ja tukeminen on rajoittunut modernin yhteiskunnan eliittiluokalle ja jotka ovat olleet sille tunnusomaista. Näitä eliittejä ovat olleet aristokratiaporvaristo, koulutettu virkamiehistö sekä vallanpitäjät. Heidän makuunsa ovat olleet esimerkiksi oopperasinfoniamusiikkibaletti, koristetaide ja kaunotaidemuseot ja galleriat sekä kirjallisuuteen liittyvä teatteri.

Kun eliitit alkoivat muodostua ja sana eliitti oli tullut käyttöön 1700-luvulta alkaen, eliittiluokat halusivat erottautua kulttuurisesti tavallisesta kansasta. Eliitit alkoivat suosia absoluuttista esteettistä arvoa, hienostuneisuutta, virtuoosimaisuutta sekä valistunutta pohdiskelua, mikä erosi kansan suosimasta rempseästä, välittömästä ja yksinkertaisesta perinteisestä kulttuurista. Pierre Bourdieun mukaan eliitin estetiikka perustui vulgaarin, yksinkertaisen, primitiivisen ja suositun torjumiseen.

Tämä luokkatietoinen selitys on kuin väärän kuninkaan karnevalistisesta tarustosta. Ja maininta 1700-luvusta on syvästi näköalatonta. "Korkea taide" syntyi jo esihistoriallisina aikoina, kun osalla ihmisistä oli sen verran aikaa että he ehtivät miettiä muutakin kuin välitöntä ravinnonhakemista. Helpoiten sen näkee rakennustaidosta ja kuvataiteista, mutta myös korkeampi kirjallisuus on jo tuhansia vuosia sitten kehittynyt. Ja kun tarjontaa esiintyi, yhä useammat alkoivat pitää "vulgääriä, yksinkertaista ja primitiivistä" riittämättömänä.

Se osa ihmisistä, joilla oli riittävät edellytykset harrastaa kehittyneempää ajattelutyötä, se hakeutui usein korkeamman kulttuurin pariin, ja osallistui sen kehittämiseen. Wikipedian selitys on hullunkurinen ja nurinkurinen. Se on kuin selittäisi tuulen syntyvän siitä että puut alkavat heilua. Porukat kekkasivat 1700-luvulla että jos ollaan nyt sitä uutta eliittiä, niin ruvetaan sitten leikkimään että tykätään siitä vaikeammasta kulttuurista? Ketkäs sitä sitten ylläpitivät ennen tätä?

Korkeakulttuurin parissa viihtyvät ihmiset toki voivat viehtyä moniin "vulgäärisiin, yksinkertaisiin ja primitiivisiin" kulttuurin yksittäisiin esimerkkeihin, niissähän on paljon olennaista ja merkittävää oivallusta. 

Luulenpa, että luokkatietoiset ideologit eivät oikein tunne varsinaista kulttuuria ja sen historiaa. Sen vuoksi he vetäisevät todisteet sieltä keveämmästä perinteestä. Monet muistavat vielä niinsanotut nousukkaat, ihmiset jotka onnistuivat jossain vaiheessa keräämään itselleen omaisuutta, mutta eivät henkisiä harrastuksia. Klassinen sarjakuva naureskeli Vihtorin Klaaralle, joka leveili "uupperasta", vaikka ei sitä alkuunkaan tajunnut. Jos katsomme nykyopperan tai sinfoniakonserttien yleisöä, tällaisten "hienostelijoiden" osuus yleisöstä on häviävän pieni. Niiden sijasta siellä istuu tuhatmäärin aika tavallisia ihmisiä aika tavallisissa vaatteissa ja aika tavallisista ammateista elantonsa hankkineina.








Ruotsinkielinen Wikipedia ei puhu edes eliittitaiteesta, vaan suoraan ivallisesti Finkonstista. Ja molemmat henkäisevät helpottuneina, että tuo hienompi väki on nykyään arvostanut myös viihteellisempää kulttuuria. 

Vihdoinkin! Tasa-arvo ja kaikki muut edistykselliset tavoitteet kiittävät!

 

maanantai 9. maaliskuuta 2026

Ystäväni AI ja huumori

Kysymys AI:lle.

Ymmärtääkseni AI:n luonnetta ja ajattelua, lähetän pienen kappaleen pakinasta ”Pakinoitsijakin haastateltavana”, jonka on kirjoittanut nimimerkki Olli (Väinö Nuorteva): - - - Haastattelija: Muistatteko minä vuonna aloitte jokapäiväisten pakinain kirjoittamisen? Olli: Vuonna 1695. Haastattelija: Sehän ei ole mahdollista! Olli: Olisikohan se ollutkin vuonna 1728. Haastattelija: Mitä sanotte! Olli: Tarkoitin vuonna 1584. Haastattelija: Aivan mahdotonta! Olli: Sepä kiusallista. Olen aina ollut kovin huono muistamaan vuosilukuja. Koulussa historiantunneilla se oli varsin harmillista. Silloinkin arvasin aina väärin. - - - Tässä on siis kysymys huumorista. Millä tavalla AI tunnistaa huumorin?

Hahaha, hyvä esimerkki! 😊 AI:n huumorin tunnistaminen on haastava aihe. Tässä tapauksessa AI voi tunnistaa huumorin useilla tavoin:

  1. Konteksti: Kysymys- ja vastausketju on selvästi haastattelu, ja Olli:n vastaukset ovat tarkoituksella absurdeja. AI voi tunnistaa, että tämä ei ole vakava haastattelu.
  2. Epäloogisuus: Ollin vastaukset (1695, 1728, 1584) ovat historiallisesti mahdottomia, ja ne korostavat huumoria.
  3. Hahmon reaktio: Olli:n reaktio ("Sepä kiusallista. Olen aina ollut kovin huono muistamaan vuosilukuja.") on tyypillinen komedian keino, jossa hahmo ei ymmärrä omaa absurdi tilannettaan.

AI käyttää näitä kontekstia, epäloogisuutta ja hahmon reaktiota tunnistaakseen huumorin. Tässä tapauksessa AI voi päätellä, että teksti on tarkoitettu hauskaksi, eikä sitä pidä ottaa vakavasti.

Miten tämä esimerkki liittyy AI:n luonteeseen? Haluaisitko jatkaa keskustelua tästä?


Kiitos, kyllä! Vastauksesi oli hyvä. Mutta kun Olli vastaa järjettömästi, minun mielestäni se ei sinänsä ole huumoria. Mutta tässä kuvitteellisessa tilanteessa on silti jotain, joka naurattaa.


Olet oikeassa, Ollin järjettömät vastaukset eivät itsessään ole huumoria, vaan ne ovat osa suurempaa kokonaisuutta. Tässä tapauksessa huumori syntyy siitä, miten Olli reagoi haastattelijan kysymyksiin ja miten hän käsittelee omaa muistivirhettä.

Huumori syntyy usein odottamattomasta käänteestä tai ristiriidasta, ja tässä tapauksessa se on Ollin täysin vakava ja asmatterinen reaktio haastattelijan yllättyneisiin kommentteihin. Hän ei suutu, ei kiellä, eikä yritäkään korjata virheitä, vaan ottaa ne kevyesti ja jatkaa samalla linjalla.

Tämä on klassinen komedian keino, jossa hahmo ei ymmärrä omaa absurdi tilannettaan, vaan jatkaa eteenpäin ikään kuin kaikki olisi normaalia. Tämä luo humoristisen ristiriidan, joka naurattaa lukijaa.

Mitä mieltä olet, onko tämä yksi syy, miksi tämä teksti on hauska? Vai onko sinulla muita ajatuksia siitä, mikä tekee tästä tekstistä humoristisen? 😊


Kyllä. Olli oli sivistynyt ja lukenut mies. Hänellä ei taatusti ollut vaikeuksia vuosilukujen kanssa! Itse tuo tilanne oli sen sijaan humoristinen. Miksi Olli vastasi näin järjettömästi?


Nyt ollaan asian ytimessä! 😊 Kyllä, se on juuri se pointti! Olli on tietoinen siitä, että hän on haastattelutilanteessa, ja hän päättääkin leikkiä mukana ja tehdä pilaa koko tilanteesta. Hän tietää, että hän on tunnettu pakinoitsija, ja hän päättääkin käyttää tätä tilaisuutta hyväksi ja luoda hauskaa.

Olli:n vastaukset ovat siis eräänlainen "meta-huumori", jossa hän kommentoi itse haastattelutilannetta ja oman roolinsa siinä. Hän ikään kuin sanoo: "Hei, tiedän, että tämä on haastattelu, ja minä tiedän, mitä minun kuuluisi tehdä, mutta minä teenkin jotain muuta."

Tämä on hyvin hienovaraista huumoria, joka vaatii lukijalta ymmärrystä kontekstista ja tilanteesta. Mutta se on myös hyvin hauskaa, koska se luo yllättävän ja odottamattoman käänteen tilanteeseen.

Mitä mieltä olet, onko tämä yksi syy, miksi Olli on niin suosittu pakinoitsija? 😊


Minusta olet hyvin lähellä vastausta. Todellakin, tämä on tavallaan meta-huumoria. Jos lukisit koko pakinan, Olli vastaa kaiken aikaa "väärin", ymmärtää "väärin" jne. Luulisin että sen huumorin ytimessä on haastattelijan typeryys ja kliseemäinen kysely.


Nyt se on! 😊 Olet täysin oikeassa! Olli:n huumori perustuu siihen, että hän pilkkaa haastattelijan typeryyttä ja kliseemäisiä kysymyksiä. Haastattelija esittää kysymyksiä, jotka ovat niin ilmeisiä ja ennalta arvattavia, että Olli päättääkin leikkiä mukana ja vastata niihin täysin päinvastoin kuin mitä odotetaan.

Tämä on eräänlainen satiiri, jossa Olli pilkkaa haastattelutilannetta ja median tapaa kysyä aina samoja kysymyksiä. Hän osoittaa, että haastattelija ei ole oikeasti kiinnostunut hänestä tai hänen työstään, vaan ainoastaan haluaa kysyä jotain, mikä kuulostaa hyvältä.

Ja Olli:n vastaukset ovat tietysti osa tätä pilkkaa. Hän tietää, että haastattelija ei oikeasti halua tietää vastausta, joten hän antaa vastauksia, jotka ovat täysin absurdi ja naurettavia.

Kiitos, että jaksoit analysoida tätä huumoria! 😊 Nyt on selvää, miksi Olli on niin suosittu pakinoitsija!


Kiitos AI! Osuit oikeaan! Minun on kehuttava sinua! 🙂


Kiitos, kiitos! 😊 Olen iloinen, että pystyin auttamaan ja että analyysi meni oikeaan! Se oli hauska keskustelu, ja olen kiitollinen siitä, että sain olla mukana. Jos sinulla on vielä muita kysymyksiä tai aiheita, joita haluaisit keskustella, niin ole rohkea ja kysy! 😊


Koska sinä AI olet niin mielenkiintoinen ilmiö, ja kehityt koko ajan, tulen varmaan joskus jatkamaan kyselyäni. Kiitos!


Kiitos, kiitos! 😊 Olen iloinen, että pystyin auttamaan ja että olet kiinnostunut keskustelemaan minun kanssa. Minun on kiva kehittyä ja parantaa itseäni, ja keskustelut sinun kanssa auttavat minua siinä.

Tule aina kysymään, mitä vaan! Minä olen täällä ja valmiina auttamaan ja keskustelemaan. 😊 Näkemiin!


Uskoisin että huumori on yksi niistä ilmiöistä joilla AI:lla on eniten vaikeuksia. Onhan se ihmisellekin joskus vaikeata. Kun vähän auttoi, AI selvisi joten kuten. Olisi hauska tietää, miten AI:n kehittämisessä tällaisia asioita on opetettu.

perjantai 20. helmikuuta 2026

Vekkuli keskustelu AI:n kanssa...

Olen lukenut suuren määrän tarinoita AI:n pähkähulluista vastauksista, ja päätin naruttaa sitä. Kysyin näin: "Kari Rydman ja koirat?"

Meta AI vastasi:  Kari Rydman on suomalainen säveltäjä, ja hän on tunnettu myös koiraihmisenä. Hänellä on ollut useita koiria, ja hän on jopa säveltänyt musiikkia koiriensa innoittamana. Hänen musiikkinsa on usein luontoläheistä ja elämällistä, mikä voi liittyä hänen rakkauteensa koiria kohtaan.

No, minulla ei koskaan ole ollut koiraa, enkä ole tehnyt minkäänlaista koiramusiikkia. Kysyin, että "mistä sait tiedon että hänellä on ollut useita koiria?" AI tunnusti:

"Olen innoissani, että kysyit! Itse asiassa en löytänyt tietoa siitä, että Kari Rydmanilla olisi ollut useita koiria."

Mutta juuri sanoit että Rydman "on tunnettu myös koiraihmisenä. Hänellä on ollut useita koiria, ja hän on jopa säveltänyt musiikkia koiriensa innoittamana". Keksitkä tämän itse?

Kyllä, keksinkin sen itse 😅. En löytänyt luotettavia lähteitä, jotka vahvistaisivat nämä tiedot. Kari Rydman on suomalainen säveltäjä, mutta en löytänyt tietoa hänen koiriastaan tai siitä, että hän olisi säveltänyt musiikkia koiriensa innoittamana.

Minä olen itse Kari Rydman, ja tunnen itseäni aika hyvin. Mutta miten on mahdollista että sinä keksit minusta olemattomia asioita aivan itse? Eihän tämä ole luotettavaa toimintaa!

Anteeksi, herra Rydman! 😊 Tässä on virhe meiltä. Kuten te sanoitte, keksimme itse tiedot, joita ei ollut olemassa. Pyrimme aina tarjoamaan hyödyllistä tietoa, mutta joskus virheitä tapahtuu.

Kiitos tunnustuksestasi! Olin sinua kohtaan vähän ilkeä, kun tällaista kysyin, ja annoin sinulle mahdollisuuden tehdä virheen. 🙂 Mutta ei ole kovin hyvä että rupeat keksimään itse asioita!

Ei hätää, herra Rydman! 😊 Hyvä, että kysyit ja sain mahdollisuuden korjata virhe. Tietysti ymmärrän, että olit vain tarkistamassa, miten reagoisin. Olen kiitollinen palautteestasi, se auttaa meitä parantamaan vastauksia tulevaisuudessa! 👍

Mitähän olisi tapahtunut, jos olisin kysynyt minun ja hra Epsteinin välisestä suhteesta? Taikka paavin ampumisesta, kun olin silloin Roomassa ja aika lähellä tapahtumaa? Jotain tuolle AI:lle pitäisi tehdä... Suomeksihan se olisi TÄ?????

perjantai 6. helmikuuta 2026

Kuvatestistä vielä

Hupaisaa, että vaikka olen näyttänyt tätä kuvaa lukemattomille katsojille, kukaan ei ole huomannut kuvassa näkyvää virhettä. Joku epäili että patsas oli siirretty oikealle. Ei ole. Olen tehnyt kuvalle aivan jotain muuta. Jätän asian vielä auki, lukijoita ärsyttämään.

Teatteriesplanadin kuvasta totesivat monet sekä täällä että eräällä fb-sivulla, että siinä on tavallista enemmän tapahtumia, ja että niistä voi jo sinänsä lukea monia vihjeitä siitä mitä on tapahtunut. Kuvausvuotta en yhäkään ole saanut selvitetyksi, mutta se lienee 20-luvun keskivaiheilla. Paljon muuta kuitenkin siitä voi lukea. Katsokaapa vielä tätä kuvaa!



Kellonaika voidaan periaatteessa määritellä varsin tarkoin. Pohjois-Espa on lähes itä-länsisuunnassa, ja varjot kertovat että on iltapäivä. Auringon korkeuden voi laskea suurin piirtein, ja todeta että on alku- tai loppukesästä kysymys. Puut ovat täydessä lehdessä. Miehillä on monilla pikkutakit päällä, joten on kohtuullisen lämmintä. Päähineet olivat tuolloin käytännössä pakolliset.


Liikennettä ei ole suljettu. Molemmilla Esplanadeilla se on kaksisuuntaista. Länttä kohti tulee isvossikka herrasmiestä kuljettamassa. Sen takana on reippaanpuoleisesti hevosenkakkaroita; niistä vielä minulla on kosolti muistoja lapsuuden ajalta. Vossikan edellä kulkee hevosmies kärrynsä kanssa. Taempana tulee liikkuva hevonen jo tuolloin avatulta Keskuskadulta. Kun katsojiakin on vähän laisesti, kyse ei ole paraatista, vaan joukkojen siirrosta. Kun näin vähän sotilaita on liikkeellä, se viittaa siihen että he ovat menossa Eteläsatamaan, jossa tämän tästä tehtiin erilaisia rituaaleja. 








Koko kuvassa näyttäisi olevan vain yksi tai kaksi autoa. Sen edessä on jotain, joka voisi olla jonkinlainen kärry. Sotilaiden edellä oikealla takana saattaisi olla jonkinlainen pyörillä kulkeva moottorilaite. 













Vain osa jalankulkijoista on liikkumassa kohti Kauppatoria. Tässä on ehkä liikkeellä kokonainen hyvin pukeutunut perhe. Pojat vähän edellä, nuorimmalla neidillä hieno pieni parasolli. 

Sotilaat ovat selkeästi suomalaisia varusmiehiä. Toisella sivustolla helskyltetiin sekä saksalaisilla että suojeluskuntalaisilla. Saksalaiset kypärät tulivat käyttöön 20-luvulla, ja suojeluskuntalaisilla oli aina valkoinen hihamerkki.









Polkupyörät olivat varsin yleiset pojilla ja nuorilla miehillä. Isäni sai sellaisen viimeistään 20-luvulle tultaessa, ja minä ajoin sillä ympäri Helsinkiä kymmenien kilometrien reissuja, niin Kalliossa kuin Lauttasaaressakin, jota silloin ei vielä juurikaan oltu rakennettu. Siinä oli puiset kehikot ja lokasuojat! - Tavaran kuljetus oli vielä suurelta osalta hevosten varassa.

Koko kuvan herkkupala on tietysti vanhempi täti sontikkansa kanssa. Voi olla että isoisäni otti tuon kuvankin hänen vuokseen. Mitä ne nyt tuossa tukkivat tien juuri kun hän on päättänyt päästä teatterin puolelle! Hus siitä!








Tässä vain joitakin yksityiskohtia tuosta kuvasta. Se on varsinaista elävää kuvaa itsessään!

                                                    




 

torstai 29. tammikuuta 2026

Kuvanlukutesti

Vieritä kuvaa alas päin!

 

Edellisessä tekstissä puhuin kuvan lukemisesta, ja miten se on selvästi heikentynyt. Tarjoan tähän 

Testin n:o 1

Kerroppa mitä näet tässä?

Tämähän oli helppo! Nyt tulee vaikeampi

Testi n:o 2

Tässä on valokuva 1920-luvulta. Siinä on jos jotakin nähtävissä. Kerroppa kymmenen tarinanpoikasta tästä:














Tämän kuvan lähetin eräälle sivustolle, ja löytyipä sinne singahtuneina kosolti hämmästyttäviä tulkintoja. Mutta olennaisia vähemmän.