Tässä on siis kulttuurillisesti, etnisesti, uskonnollisesti ja poliittisesti korrekti, sekä myöskin vastuuntuntoinen pilakuva. Se sopii Pariisin tapahtumien kommentointiin ehkä paremmin kuin klassiset Muhammed-pilakuvat, mutta on itse asiassa paljon jyrkempi kuin ne. Juuri tähän pyrkivät sekä radikaalit terroristit, että myös monet sellaiset ihmiset jotka päällisin puolin korostavat edustavansa suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta. Molemmat käyttävät aseenaan pelkoa, toiset hengenmenetyksen pelkoa, toiset sosiaalisen ja poliittisen hyljeksynnän pelkoa.
Pariisin terroritekoon on tietysti etsitty uutterasti syitä, ja löydetty niin USA, "äärioikeisto", muslimien kokema rasismi, kuin yleinen kulttuurien välinen eriarvoisuus. On varotettu analyyseistä joissa saattaa piillä rasismia, fasismia, tai kulttuuris-uskonnollista kritiikkiä, koska sellainen saattaa loukata Euroopan ja koko maailman muslimiväestöä. Tällä perusteella suurin osa analyyseistä ja kritiikistä voidaankin sivuuttaa loukkaavana.
Mutta tässä yleisesti hyväksytyssä ajatusmallissa piilee itsessään räikeä epäsymmetria ja epätasa-arvoisuus. Yhtä etnis-uskonnollista ryhmää ei sovi arvostella eikä loukata, mutta länsimaissa enemmistönä olevia ryhmiä kyllä. Muslimien arvosteleminen voi johtaa hengenmenoon, mutta kristittyjen pilkkaaminen kaikin mahdollisin tavoin on suorastaan edistyksellistä. Sitäpaitsi se on turvallista, sillä länsimaissa on omaksuttu toisenlaisia arvoja. Ei siis sovi sanoa, että länteen on siirtolaisuuden vuoksi rantautunut myös lähtömaiden kulttuurin ja uskontokäytäntöjen iljettävimpiä piirteitä. Kaikkia kulttuureja ja uskontoja kun pitää "ymmärtää". Tämä tarkoittaa sitä, että lähtökohtaisesti pidetään länteen muuttaneita vähemmän vastuullisina teoistaan ja tavoistaan kuin länsimaalaisia. Itse asiassa tämä on etnistä erottelua ja rasismia pahimmillaan.
Me emme saa siis vaatia muslimiväestöltä sopeutumista länsimaisiin arvoihin, mutta saamme vaatia länsimaalaisten sopeutumista muslimien tapoihin. Tämä on, paitsi ylemmyydentuntoista, myös petollista ja pelokasta tuudittautumista kuvitelmaan jossa leijonat ja lampaat viihtyvät kedolla rauhanomaisesti rinnakkain. Muslimien piiristä tavan takaa esitetyt uhkaukset ja vaatimukset korvata länsimainen lainkäyttö itämaisella kuitataan milloin milläkin tekosyyllä irrelevantteina. Terroriteot ovat aina "yksittäistapauksia".
Tässä asenneilmapiirissä minun tulee yhä enemmän sääli meidän omia tataarien jälkeläisiä, jotka ovat perinteisesti integroituneet täydellisesti suomalaiseen yhteiskuntaan. Pelkästään jo heidän suojelemisekseen meidän pitää voida vaatia muista kulttuureista tulleita samanlaiseen sopeutumiseen. Mehän tiedämme että se on mahdollista uskonnosta riippumatta. Mutta siinä on samalla kysymys tulokkaitten omasta vilpittömästä halusta integroitua siihen yhteiskuntaan joka on ottanut heidät ystävällisesti vastaan, ja joka on tarjonnut heille toisenlaisen suojan kuin heidän oma kulttuurinsa on kyennyt.
Meidän on voitava arvostella myös muita kulttuureita ja uskontoja omista lähtökohdistamme käsin. Muuten olemme kuin tuo yllä oleva tyhjä pilakuva. Ja se täyttyy muulla, jos itse emme osaa sitä täyttää.
Asiaa...
VastaaPoistaSe on siinä. Kiihkottomasti.
VastaaPoistaAinakaan Suomessa niiden ei tarvitse tehdä sitä itse. Haastehan täällä napsahtaa, jos sanoo islamista tai muslimeista jotain, mikä on ikävää mutta totta. Rangaistukset ei ehkä ole ihan sharia-lain mukaisia, mutta kuitenkin.
Jälleen kerran kuitenkin Halla-ahon Scriptan uusin päivitys taitaa sanoa tästä kaiken oleellisen loogisesti, faktoilla ja kiihkotta. Suosittelen.
VastaaPoistaSuomi on itsesensuurin kyyryssä tässä asiassa ja vahvasti. Suojelemme itseämme vetämästä sitä johtopäätöstä, mikä on todellisuutta katselemalla helppo jokaisen vetää.
t. taantumuksen torvi
Luin Halla-ahon kirjoituksen ja jopa jaoin sen Fb:ssa. Se on hyvä ja asiallinen, mutta halusin itse kirjoittaa vähän pehmeämmin.
PoistaKari: ensinnä onnittelut nimipäiväsi johdosta! (Ja tälle "nimpparilahjalle" myös onnittelut!)
VastaaPoistaKirjoituksesi on hyvä - kiihkoton - vaikka en aivan samaa mieltä olekaan....
Terv. Vieno
Tuon vielä yhden näkökulman kun tämän päivityksen alussa on tuo kuvaava (sic) pilakuva ja itse blogistikin on taiteilija. Taiteilija voi nimittäin hyvin toimia palvellen kahta herraa.
VastaaPoistaEsimerkki tästä on saatu kun suomalainen pilapiirtäjä Ville Ranta on esiintynyt ikään kuin samassa linjassa ja rivissä murhattujen pilapiirtäjien kanssa. Itselleni tulee helsinkiläinen seurakuntien lehti Kirkko ja kaupunki, johon Ranta piirtää.
Olen vuosien ajan nähnyt viikottain hänen kuviaan joissa hän piirtäen pilkkaa juuri niitä tahoja joita valtavirta ja valtaeliitti haluaakin. Ranta on pilkannut rohkeasti (?) persuja, Halla-ahoa, maahanmuuttokriittisiä, kirkon vanhoillisia, "rasisteja", "islamfoobikkoja", "homofoobikkoja" jne. Eli poliittisesti korrektimpaa yhteistoimintamiestä ei voisi kuvitella. Leimoja on jaettu armotta piirroksin tavallisten suomalaisten otsiin.
Pariisin piirtäjien kanssa hänellä tuskin on mitään yhteistä. Päinvastoin, hän on ollut yksi niistä mallioppilaista, tilauspiirtäjistä, ei siis pilapiirtäjistä, jotka ovat olleet tukkimassa suomalaisia toisella tapaa ajattelijoita.
Tämä on siis vain yksi esimerkki. Mutta tälläisiä opportunistien aikoja me elämme.
t. taantumuksen torvi
Valitettavasti olet hyvin oikeassa. Pilkkaaminen on helppoa ja turvallista, kunhan muistaa vilkuilla työnantajien ja koulukiusaajien suuntaan.
PoistaHalla-aho on taitava kirjoittaja. Häntä voi hyvin lukea, kunhan pitää hoksottimet koko ajan tarkalla. Halla-aho näet ujuttaa näppärästi loogisiin päätelmiinsä perusteluiksi analogioita, jotka eivät itse asiassa ole päteviä. Mutta on hänellä hyviäkin huomioita.
PoistaHmm … I like your singing, Kari, and a lot of what you have written over time in your blogs. But my Finnish is a bit ‘hit and miss’ and nuances can escape me. Perhaps I am in the wrong company here?
VastaaPoistaHowever, I wonder if all our talk of radical Islam only feeds the self-deception, self-justification, and self-glorification of these French terrorists as they seek to ennoble their anger by dressing it in the robes of Islam. Their violence looks to me more like a dissent against the forces of change and the global advance of the prevailing order of the West. “Strength without compassion is violence”, said Cardinal Jaime Sin, and I see precious little compassion at work in exploitative western capitalism abroad, in Zionists’ actions in Palestine, or in us defending our own economic privileges against poor immigrant families at home. If, as Jim Wallis has said, “violence is all one piece … (and) the violence of dissent is directly linked to the violence of the established order”, perhaps we should consider our own complicity in this sorry state of affairs.
John, I have just read that thousands of French judes are moving to Israel because France is not safe country anymore to them - radical islam is real thread, several judes have been killed in France by the radical islamists on last year. Racism is just there - and on the run - against judes in Europe, a g a i n.
VastaaPoistaAnd of course we have to accept what those radical islamist self ( ! ) have said: they are n o t fighting against capitalism or against poorness, they are fighting for the ultimate goal, the new world oder ruled by the islamic law. This is said many many times. If we are trying to explain their purpose what they self have to something else...it is only for our own "human"-thinking, maybe because we are feeling that the reality is too hard to handle. Old left-wing explain-model/machine about social problems don´t explain that, not at all.
Summa summarum: I believe what islam radicalists in Europe and in Middle-East are self saying ( not putting my own ideas to theirs mouth) and it is (unfortunately) something I don´t like: a cultural war against our way of life, western freedom and classical european humanism, science, religion and like we saw in Paris, against art too.
But let´s hope that world is not going that wrong. We must all behave.
t. taantumuksen torvi