perjantai 25. heinäkuuta 2025

Muinaispeli "Caesarin viesti"


1980-luvun puolessa välissä hankin kotitietokoneen. Se oli Sinclair Spectrum, teho hurjat 48k. Aivan hämmästyttävää, miten paljon sillä sai aikaan, vaikka sitä luettiin kasettimankalla ja kuva tuotettiin televisioruudulla. Koneen kuvanpiirto-ohjelma oli mainio, parempi kuin tehokkaammilla kilpailijoilla.

Varsin nopeasti opin BASIC-ohjelmoinnin, ja ryhdyin tutkimaan kaaos-teoriaa ja Mandelbrotin kuvioita. Luullakseni minulla on vielä tallella jossain niiden ohjelmia ja tallennuksia. Kokonaisen ruudunkokoisen Mandelbrotin tulostaminen kesti tunteja. Kun illalla käynnistin muotoilemani BASIC-ohjelman, kuva oli valmis jo aamulla, kaikessa loistossaan!

Samalla ryhdyin tietysti rakentelemaan pelejä pienelle pojalleni. Paras valmistuneista oli pitkä peli nimeltä "Caesarin viesti". Sen koodin alku näytti tältä:




Tässä on pätkä kohdasta jossa rakensin maisemaa ja Ostian näkymiä:




Ja muutaman metrin päässä on vielä loppu- ja alkutekstejä:




Mitään kuvia pelistä ei ole, unohtui kuvata teeveeruutua. Mutta se leikki toimi yllättävän hyvin. Sitten lähdin rakentamaan kaupunkiseikkailua. Vierittely ei vielä oikein toiminut perspektiivissä, mutta katujen rakennukset olivat paikoillaan, ja niissä voi käydä, ja niistä sai vihjeitä ja tavasaa. Mutta kompuutterien kehitys oli nopeaa, ja minulla tuli isoja radiotöitä, ja ne paremmat pelit jäivät kesken.

Mutta yhä uneksin pelistä, jossa voi kulkea koko matkan Antiumista Roomaan, kaikkien kaupunkien ja rakennusten ohi. Peli on jäänyt tekemättä, samoinkuin fyysinen matka tuota ihmeitten tietä. Ehkäpä poikani tekee sen? "Ille faciet..."?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti