perjantai 7. helmikuuta 2014

Lohikäärmeleija, vietnamilaisen pojan runo sodan ajalta

Vietnamin julkaistulla runoudella on yli 1000-vuotinen historia. Runojen kirjoittaminen alkaa usein jo lapsuudesta. Ostin muinoin Itä-Berliinistä kirjasen johon oli koottu lasten kirjoittamia runoja julman sodan ajoilta. Varsinkin yksi niistä, 13-vuotiaan Tran Dang Khoan Lohikäärmeleijani teki minuun vaikutuksen. Suomensin sen saksalaisesta käännöksestä, ja tein siitä laulun. Tässä runossa ei mässäillä sodan kuvilla; ne vain vilahtavat ohi kaiken optimistisen leijanlennätyksen seassa. Se että pojan leija soi, ei ole runollinen metafora, vaan realismia. Soivat leijat ovat Vietnamissa suosittu perinne.



Laulun sanat menevät suomeksi näin:


Lohikäärmeleijani on tuulta täynnä,
ja sen laulu soi.
Viime tähdet sammuvat taivaalla, 
ja leija kuin puolikuu
täynnä tuulta, hopeainen venhe, 

ja sen laulu soi
yli taivaankaaren hopeaisen virran 
rantoja, äärtä vailla.
Minun leijani korkealla täynnä tuulta, 

tuuli täynnä soittoa sen.
Kotikyläni bambut kumartavat, riisi vihertää kypsyen.
Oi veljeni sotilas marssillasi, 

nuori siskoni traktorin penkillä, 
kuulkaa leijani laulua lentävää 
alla kultaisen auringon!
Minä kiinnitän leijani nuoran 
tähän paikkaan pellollamme, 
johon kuopan on tehnyt pommi. 

5 kommenttia:

  1. Hieno runo, hieno käännös!

    Yst. Vieno

    VastaaPoista
  2. Lohikäärmelaijalaulun kun kuuntelee loppuun asti, niin sieltä avautuu Yllätysten Ikkuna. Vaikka minkälaista hauskaa, lohdullista ja yllätyksellistä! (Esim. Hei! Olen Zeus...)
    Valitettavasti en voinut kuunnella/katsella kaikkia luukkuja, sillä koneeseeni tuli ilmoitus:Koneesta virta loppumaisillaan. Ole hyvä ja sulje kone!

    Kiitos Kari näistä loppumattomista yllätyksistä!

    Yst. Vieno

    VastaaPoista
  3. Kari hyvä, miksi olet poistanut ihmeelliset runot ja kuvat mainitusta paikasta...?
    Ne olivat suorastaan taianomaisia...

    Pahoitellen, Vieno

    VastaaPoista
  4. Tuli valitus että tämä kirjoitus on poistettu. Ei ole, se näkyy minulla oikein hyvin.

    VastaaPoista
  5. Mitä taas YouTubeen tulee, minulla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen. Mene Vieno YouTubeen, hae minun nimelläni, ja vieritä kunnes näet minun profiilikuvani. Sitä klikkaamalla näet mitä sinne olen itse lähettänyt.

    VastaaPoista