Typeräähän se on tehdä tällaisia "kymmenen parasta" -juttuja, ihan hömppälehdistön tapaista. Mutta kun käyn taidehistoriaa läpi, haaviin tarttuu toinen toistaan kauniimpia teoksia. Tässä niistä kymmenen, ikäjärjestyksessä.
1. Huittisten hirvenpää, noin 6000 eKr.
2. Thutmosis: Kuningatar Nefertiti, n. 1340 eKr.
3. Thutmosis: Prinsessa, sittemmin kuningatar Neferneferuaten, n. 1330 eKr.
4. Leokhares(?): Belvederen Apollo, 300-luku eKr.
5. Leokhares: Artemis / Diana, 300-luku eKr.
6. Hagesandros, Athenodoros & Polydoros: Laokoon-ryhmä, n. 30 eKr. - 60 jKr.
7. Michelangelo: Pietà, 1499.
8. Bernini: Apollon ja Daphne, 1624
9. Bernini: Pyhä Theresa, 1640
Näiden jälkeen kuvanveistotaito hiipui vähitellen, nyt enää rippeet jäljellä...
Niin, taide ei ole papukaijoille tehty, koska siinä on se kauneuden ja ihmisyyden - suvaitsevaisuuden henki muassaan. Hitler ei ymmärtänyt musiikista saatikka filosofiasta tuon taivaallista. Onko niin, että sama toistuu. Tuossa siis luettelet teoksia ja annat ymmärtää - siis mitä?
VastaaPoistaSiis mitä ihmettä oikein tarkoitit? Minuunko Hitlerin rinnastit? Minä en siis suvaitse? On mennyt oudoksi tämä meininki...
PoistaOlen aivan samaa mieltä, kerrankin etsin kauan jotakin ns. veistosta, vaikka kyltin mukaan sellainen piti olla jossakin lähettyvillä. Sitten tajusin että se roskaläjä siinä vieressä oli se veistos. Kun muistelin omaa opiskelijaboksiani, tajusin että maailma on menettänyt minussa loistavan postmodernin (mitä lie se tarkoittaakaan?) kuvanveistäjän. Pokka ei vaan riittänyt viedä niitä roskakasoja näyttelyyn.
VastaaPoistaTaide on "demokratisoitunut". Taito ei enää ole tärkeää, vaan huomion herättäminen.
PoistaTällaseksi on italialainen taide nykyään mennyt:
VastaaPoistahttp://paskatkirppisloydot.bellablogit.fi/2014/11/28/italialainen-taidepatsas/
Kyllähän niitä taiteilijoita riittää, mutta kuinka moni niistä kuuluisistakaan enää osaa veistää ihmiskehoa sellaisena, kuin se on?
Taide kuvaa ympäristöään - ajan henkeä. Sitä saa mitä tilaa. Ihminen on aika kaukana antiikin ihanteista, jopa ihmisyydessä. Taide heijastaa olevaa. Jospa vain laittaisimme sitä rahaa niihin kehyksiin, niin olisi kunnon ehyt peili kuvastamassa nykyaikaa. Ja ne "ylevät" saisivat katsoa itseään kuperista peilitalon peileistä. Viisautta tuskin on meissä nimeksikään. Kiasma onneksi pitää sisukkaasti pintansa ja näyttää meille toden, meistä nykypäivän aikalaisista.
VastaaPoistaUudemmasta kuvanveistotaiteesta haluaisin nostaa esiin yhden omista suosikeistani , Alberto Giacomettin ekspressionistisesti venyneet, karikaryyrimäiset hahmot (esim. http://static.squarespace.com/static/53c98fa7e4b02a3a05287afb/t/53e43bb6e4b017638448970b/1407466425163/ tai http://cdn.pursuitist.com/wp-content/uploads/2013/11/Alberto_Giacometti_Grande_Tete_Mince_Sculpture-800x549.jpg). Nämä(kin) veistokset ovat elämässä elämässä vaikuttavampia, kun mittasuhteiden vääristymät ja rosoiset pinnat elävät katselukulman mukaan. Tietysti Giacomettillakin vaikutteet ovat antiikkis-etnisiä, keskeisimpänä etruskien samalla tavalla oudosti venyvät veistokset.
VastaaPoista