Suomi oli tietysti vähän toisen muotoinen ja kokoinen vuonna 1927, ja se kuvastuu mainiosti myös kirjan takakannesta:
Tieliikenne on sotien jälkeen mullistunut dramaattisesti. Teitten rakennus ja ylläpito tuli valtion tehtäväksi vuonna 1918, mutta vielä pitkään jouduttiin helposti vikaantuvilla ja alkeellisilla autoilla ajamaan pitkin vanhoja kärryteitä ja -polkuja. Kestopinnoituksesta ei ollut puhettakaan. Vuonna 1931 oli teistä kestopäällystetty vasta 36 kilometriä! Kaikki muut olivat erilaatuisia sorateitä. Niinpä tieluokittelu vuonna 1927 olikin tämänlainen:
Autoliikenteelle "hyvä tie" saattoi olla samankaltainen kuin nykyisin Kalvolan ylängön harjukankailla kulkevat soratiet. Varsinkin notkoissa ja savikoilla kelirikko möyhensi teitä, eikä tienreunaa ollut hyvä liikaa lähestyä. Vastaantulijan ohittaminen oli jo tehtävä kieli keskellä suuta, saatikka edellä hitaammin kulkevan kärryn. Autot olivat muutenkin pienenä vähemmistönä tiellä liikkujien joukossa, hitaitten hevoskärryjen keskellä.
Muistan itsekin, miten Turun suuri maantie oli pääosaltaan soraa, samoin Lopen maantie. Sota-aikana kaivoin kaverin kanssa jälkimmäiseen kuopan, joka peitettiin tikuilla, lehdillä ja hiekalla. Sitten vain odotettiin, että jompi kumpi päivän autoista ajaisi päistikkaa "Miina-tätiin"...
Muistan miten erikoista ja hämmästyttävää oli, kun pätkä Tuusulan maantietä päällystettiin isoilla betonilaatoilla. Kun kulutus ja routa kallistivat niitä vähän vinoon, oli hauska kuunnella autonpyörien ääntä "ta-dam, ta-dam, ta-dam..." Herttoniemen pääväylä oli hämmästyttävästi päällystetty asfaltilla; se oli vain niin kapea, että vastaantuleva auto oli kohdattava vauhtia vähentämällä ja menemällä niin sivuun kuin uskalsi.
Ja bussin työntäminen kuului lapsuuteni aikana jokaisen joukkomatkustajan kokemuspiiriin...
Hämeenlinnaan ei 1927 päässyt etelästä "hyvää" tietä pitkin lainkaan (ja miksi olisikaan tarvinnut, kun oli suora junarata!). Helsingistä pääsi kyllä Lopen kautta Renkoon, mutta sitten tie huononi. Automatka Tampereelle piti ikivanhaan tapaan suunnata Tuusulan, Raalan, Hausjärven, Lammin ja Pälkäneen kautta. Se oli kokopäivän matka se!
Lyhempi reitti Hattulan ja Kalvolan kautta Tampereelle olisi ollut vähän hankalampi, kun Kalvolan ja Akaan väli oli huonohko, ja tie pohjoiseen Lempäälänkin kautta kovin vaihteleva. Akaan ja Urjalan välinen ikivanha maantie oli suorastaan kehno, ennenkuin päästiin harjumaastoon Urjalassa. Mutta sieltä Punkalaitumelle ja Huittisiin oli taas parempi tie.
Liikennemerkkejä alettiin sijoittaa kaupunkeihin vasta 1930, ja maaseudulle peräti vasta 1937. Kaikki Suomen lentokentät on rakennettu minun elinaikanani. Kievarilaitoksen tappoivat linja-autot. Suurin osa kievareista lakkautettiin 30-luvun lopulla, mutta viimeiset vasta 1955.
Hämeenlinnan ja Pälkäneen välistä ikivanhaa ja mutkaista soramaantietä ajoin vielä vuoden 1970 tienoilla. 1950-luvulla olisi päässyt Hämeenlinnasta Sääksmäkeen ja Valkeakoskelle Vanajan itäpuolitse edelleenkin huonoa soratietä pitkin, tai kuitenkin paremmin kauempaa reittiä Kalvolan, Akaan ja Lempäälän kautta. Hämeen muinainen keskuspitäjä liitettiin liikenne-Suomeen vasta 1960-luvun alussa. Nyt tuo vanha kolmostie on enää pelkkä seututie komeine siltoineen ja maisemineen...
Maailma muuttuu eräiltä osin häkellyttävää vauhtia, ja itse synnyin maailmaan jota ei enää juurikaan ole. Ehkä kauan jatkunut intoni vanhoihin teihin on vaistomaista paluuta varhaislapsuuteni auvoisiin, aina aurinkoisiin kesiin, ja yksinkertaisempaan elämään...
Ensinnäkin kiitos todella mielenkiintoisista tiekertomuksista. Niitä lukee ilolla ja suurella mielenkiinnolla. Kun itse olen kotoisin täästä Hämeen keskuksesta, niin kerron pienen muiston menneestä.
VastaaPoistaIsoisäni, joka aikuisikänsä asui Rengon Nevilässä, oli tosin alkujaan Lempäälästä, piti yllä Renkajoen ylittävää siltaa. Hän oli sen rakentanut ja piti siitä huolen kuolemaansa saakka. Tämä tapahtui 1970-luvulla.
Siltaa pitkin ajoivat jo suuret tukkirekatkin ja hiekkajaalat. Mutta silta kesti moisen liikenteen, kun sen puisista rakenteista vain piti huolen. Kun isoisä kuoli, niin silta jäi hoitamatta ja TVL:lla oli suuria vaikeuksia rakentaa betonin riltä tuolle saviselle ja vaikeasti rakennettavalle maalle. Joustava puurekenne on ollut monen tienpidon ehdoton edellytys.
Kerrotpa kiintoisaa tietoa. Katselin kartasta Nevilää. Siinä Vehmaistentie ylittää Renkajoen - sinäkö se puusilta oli?
PoistaLöysin netistä myös kiintoisan audiovisuaalisen esityksen Renkajoen koskista, myllyistä ja padoista. Täytyy joskus käydä katsomassa, olenhan noita teitä jo jonkin verrankin kulkenut.
Kyllä, juuri siinä oli isoisäni tekemä ja ylläpitämä puusilta. Hänen kotinsa, siis ukkilani, oli siinä ihan sillan pielessä. Näin hän saattoi aina seurata sillan kuntoa.
PoistaTie Tampereelle on meille motoristeina aika lailla sama kuin reitti vuonna -27 - tiet ovat yhä paikallaan, tosin tietenkin asvaltoituina: Etenkin nykyisin tienä 290 tunnettu maantie on loistava mutkaväylä Hämeenlinnaan, sieltä sitten Aulangon kautta kohti Pälkänettä.
VastaaPoistaJuu, ja sen varrella ennen Turenkia on peräkkäin Helvetinmäki, Istunlaudanmäki ja - paras kaikista - Käpälämäki!
PoistaTässä paikannimistä parhaat! :D
Poistahttp://literalfinnish.tumblr.com/post/13789157400/i-couldnt-look-at-this-and-not-translate-some-of
Miksiköhän takakannen kartassa mm "Vanha-Suomi" ja käsivarsi on erotettu muusta?
VastaaPoistaRienzi: Se on uusintapainos vanhasta tiekartasta päivitettynä nykytilanteeseen.
VastaaPoista