sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Ritvalan helkaneidot


Ylimuistoinen ikivanha Ritvalan helkajuhla on takana. Tuo kevään hedelmällisyys- ja pyhitysjuhla, jota Gottlund kohta 200 vuotta sitten kävi ihmettelemässä, tunnetaan lukuisten kansojen perinteessä, suomensukuisten kansojen ulkopuolellakin. Tällä rituaalilla varmistettiin peltojen kasvu ja karjan lisääntyminen siirtämällä taika naimaikää lähestyvien neitojen symbolisesti kulkueena toteuttamaksi.

Tänä helluntaina neitojen kulkueessa oli yli 80 tyttöä, ja heistä lähemmäs puolet aivan pieniä. Suurenmoinen osoitus siitä, että ikivanhalla perinteellä on tulevaisuudessa jatkajansa. Alemmassa kuvassa neidot ovat kulkeneet pitkän matkansa loppuun, ja muodostaneet valtavan, pyhän piirin helkaniitylle. Siellä he laulavat loppuun viimeisen helkavirren, ja jalkautuvat sen jälkeen yleisön joukkoon, tai omia esityksiään valmistelemaan.


Neitojen kulkue on kaikin tavoin pyhä, vaikka se alunalkaen perustuukin kristinuskoa edeltäneiden aikojen ajattelule. Sääksmäen ja Ritvalan neidot eivät käytännössä voi juurikaan muistaa milloin he liittyivät kulkueeseen ensi kerran: he ovat siinä olleet "aina". Erityisen hienosti kulkueen sukupolvesta toiseen jatkuvan merkityksen havaitsi 2004, kun nykymuotoisen helkajuhlan satavuotisjuhlassa oli "kaikkien sukupolvien neitojen" kulkue, toista sataa naista ikivanhoista mummoista hädin tuskin kävelemään oppineisiin piltteihin. Eivät he tuota tunnetta juuri sanoiksi pukeneet, mutta sen aisti.

Juhlan pyhän luonteen takia hämmästyin aika lailla, kun yleisölle jaettiin palautelomakkeita. Niissä kysyttiin mistä saatiin tieto juhlasta, mistä pidettiin eniten, ja mitä toivottaisiin parannettavaksi. Tällaisia kyselyitä tehdään yleensä tuotemarkkinoinnin yhteydessä, ja jos Ritvalan nuorisoseura näkee helkajuhlan jonkinlaisena tuotteena tai tuotteistettavana asiana, se on mennyt pahan kerran hakoteille. Oluttelttoja? Katri-Helenaa? Monikulttuurisuutta?

Mainitsin joillekin tutuille mahdollisuudesta jakaa vastaavanlaisia kyselyjä kirkoissa. "Kiitos että kävit ehtoollisella! Mitä haluaisit parantaa tuotteessamme? Oliko viini hyvää ja oliko sitä riittävästi? Pitäisikö puheita muuttaa? Pitäisikö alttaritaulun Jeesuksen vanhanaikaisia vaatteita tuunata nykyaikaisemmiksi?"

Minulle kerrottiin, että ainakin Helsingissä tuollaista onkin jo tehty. Hirmuista! Kaikki on jo myytävänä. Perinteet ovat painolasteja. Aika vaatii muutosta. Äänestä! Äänestä! Kommentoi! Kuka on suosikkisi?

Toivottavasti Ritvala tajuaa olevansa vanha hämäläinen keskuskylä, joka itsepintaisesti ylläpitää muinaista riittiään, muusta maailmasta välittämättä! 

14 kommenttia:

  1. Miksei Katri-Helena olis sopiva esiintyjä helkajuhlille?

    VastaaPoista
  2. En kyllä rehellisyyden nimissä keksi ainuttakaan hyvää syytä.

    VastaaPoista
  3. Meillä on näköjään täysin erilainen käsitys helkajuhlasta ja sen merkityksestä. Se on perimmältään kyläjuhla, paikallisin voimin rakennettu ja esitetty, ei mikään julkkisten bongauspaikka. Se (kulkue) on sitä paitsi pyhä sellaisella tavalla, ettei se mitenkään vastaa kaupallisen populäärikulttuurin totunnaisuuksia. Ajattelepas mahdollisia mainoksia: "Katri-Helena esiintyy Ritvalassa. Mukana myös neitojen kulkue"... Lämmitelybändin tehtävässä...

    VastaaPoista
  4. Panu Rajala, Esko Valtaoja, Kaari Utrio, Riitta Uosukainen, Heli Laaksonen, Hannu Taanila. Onhan noita ollut. Taisi Sunqvistin Mikakin olla kerran Helkajuhlissa keikalla. Luotan siihen, että jatkossakin osataan markkinoida oikein. Ja ymmärrän kyllä juhlan merkityksen, mutta en sitä, etteikö yleisöä voisi tulla paikalle myös "vääristä syistä".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo puhujat ovat yleensä olleet valtakunnan huipulta, mutta heille se on ollut kunniatehtävä. Ja vierailevat esiintyjät ovat yleensä olleet tuttavankaupalla mukana. Halvalla tuota Suomen ylivoimaisesti vanhinta perinnettä ylläpidetään! :) Tässähän täytyy ottaa sekin huomioon, ettei paikalle mahdu määräänsä enempää väkeä autoineen. Ylimääräisiä turistifasiliteetteja ei ole mitään järkeä rakentaa tai raivata noihin luonnonkauniisiin maalaismaisemiin, jotka kaikkina muina päivinä viettävät vanhaa maalaiselämäänsä.

      Poista
  5. Kari hyvä, ei syytä huoleen, vastaa Ritvalan maakansa ja jatkaa, että me olemme ihan ilman kyselyjä saaneet kymmeniä neronleimauksenkaltaisia ehdotuksia juhlien "kehittämiseksi", eikä kai yksikään ole juuri vaikuttanut juhlan kulkuun. Näithän itse taas vanhan menon ja sen, miten se kantaa ja pysyy. - Se ensimmäinen kysymys oli siksi, että haluttiin tuntumaa nettimainoksen vaikuttavuudesta, että oliko kukaan huomannut.- t. Hannu Antila, yhtä helkajuhlaa koko elämä. - ps. Kiitos, kun toit juhlapuhujan, Maria Laukan talonmäelle. t. sama

    VastaaPoista
  6. Kiitoa Hannu! Tuotapa ei minulle kukaan osannut kertoa paikan päällä... Ja hienoa että lopuksi kuulutit seuraavan helan: sama aika, sama ohjelma, sama yleisö! :)
    Luotan siihen, että Ritvala pysyy itseään arvostavana patavanhoillisena kulttuurikylänä hamaan maailmanloppuun asti. Se maailmanloppukin voi muuten olla ritvalaisten syytä, kuten ikivanha sanonta ennustaa. Mikäli näet helan huuto Ritvalassa loppuu, niin sitten maailmakin...

    VastaaPoista
  7. Liitänpä tähän vielä ennustuksen:

    "Kun englantilaiset ja ranskalaiset sotivat satavuotista sotaansa, Ritvalassa lienee huudettu helkaa. Kun tutkimusmatkailijat löysivät uusia mantereita, Ritvalassa laulettiin. Oli isot ja pikkuvihat, oli sodat ja melskeet - Helkajuhlaa vietettiin. Amerikkalaiset menivät Kuuhun, Ritvalasta ei ehditty; oli Helkajuhla. Tältä pohjalta ei ole vaikea ennustaa, mitä Ritvalassa tehdään yhdentyneessä Euroopassa vuonna 2000."

    Hannu Antila lokakuussa 1989 Päivölän Helkajuhlaseminaarissa

    VastaaPoista
  8. Pariin asiaan on pakko tarttua ... määritteleekö palkkion pienuus esiintyjän laadun? Mä oon ainakin tottunut siihen, että esiinnyttiin sitten rahasta tai talkoilla, homma tulee aina yhtä paljon sydämestä. En oo koskaan osannut tehdä eroa esiintymisten välillä sen suhteen. Hannu tietää mistä puhun. Vapun aaton kiitoksesi osui aika pehmeeä kohtaan ja lämmittävät vieläkin. Ja kun nyt Kari olet moneen kertaan varoitellut turisteista ja suurista yleisomääristä maininnut ja varoitellut, niin kuka mielestäsi on sitten tervetullut Helkajuhlaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt en enää ymmärrä inttämistäsi, Fredrikson. Luet tekstistäni jotain muuta kuin siinä on. Nyt olen saanut selvityksen tuon kyselyn taustoista, jota kukaan paikalla ollut ei osannut antaa. Asia on sitä myöten selvä, ja keskustelu loppuu tähän.

      Poista
  9. Hienoa, että vaalitte vanhaa perinnettä siellä, sangen elävältä tuo vaikuttaa.

    Tuli vain mieleeni, kun mainitsisit monikulttuurisuuden Helkajuhlien mahdollisena uhkana, niin eikö ikänsä paikkakunnalla asunut nuori somalineito saisi tulla kulkueeseen mukaan - etenkin kun ymmärtäisi perinteen arvon? Olisiko hänen ulkonäkönsä eli se monikulttuurisuus esteenä osallistumiselle?
    Ihmettelenpä vain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Senkun vain ihmettelet itse keksimääsi ongelmaa. Ei tuollaisesta ole koskaan ollut kysymys. Sitä paitsi, jos oikein muistan, kulkueessa on ollut ainakin yksi musta kenialaistyttö...

      Poista
  10. Hyvää juhannusta!


    Vieno

    VastaaPoista